Útikalauz anatómiába

Még mindig túlfűtik lakásaikat a magyarok

2022.01.12. 06:25

Túl hidegben megfázunk, de a túl melegre fűtött otthonok is árthatnak az egészségnek.

21_1.jpg

Egyéni érzékenységtől, nemtől, életkortól, egészségi állapottól is függ, hogy kinek mikor van melege vagy mikor kezd el fázni a lakásában. Általánosságban elmondható, hogy az idősebbek és a nők fázósabbak, míg a férfiak, a fiatalabbak és a rendszeresen sportolók jobban bírják a hideget, mert jobb a keringésük.

Az egyéni érzékenységeken túl azért meghatározható, hogy élettani szempontból általában mennyi az ideális hőmérséklet a lakás különböző helyiségeiben. A nappaliban, ahol az ébren töltött idő legnagyobb részét töltjük, a szakemberek körülbelül 21-22 Celsius-fokot javasolnak. A konyhában ennél alacsonyabb hőmérséklet is elég, mert ez a helyiség a tűzhely és a sütő használata miatt könnyen és gyorsan felmelegszik. A hálószobában viszont alacsonyabb hőmérséklet az ideális, 18-19 Celsius-fok. Ha valaki fázik, akkor a szakemberek szerint nem a fűtést kell feljebb csavarni a hálóban, hanem vastagabb takarót, melegebb pizsamát elővenni. A fürdőszobában viszont könnyebb megfázni, ezért ott 21-22 fok a javasolt.

Csecsemőknek és időseknek melegebb szoba javasolt

Más a helyzet a gyerekek és az idősek esetében. A csecsemőknek melegebb környezetre van szükségük, mint a felnőtteknek, nem véletlenül van olyan meleg a kórházak újszülött osztályain. A legkisebbek szobájában akár 23 fok is lehet, de ha egy gyerek eléri az egyéves kort, akkor már elég 20-21 fokra fűteni a szobát. Nagyobb gyerekek esetében már alkalmazható a felnőtt hálószobákra vonatkozó 18-19 fokos szabály, de mindig figyelni kell arra, hogy a takarójuk és a pizsamájuk elég vastag legyen. Bár a gyerekek ragaszkodnak a megszokott tárgyaikhoz, a takarót náluk is érdemes az évszaknak megfelelően váltogatni. Ami az időseket illeti, esetükben szintén igaz, hogy némileg melegebb környezetet igényelnek, mint a fiatal felnőttek. Vagyis az ő szobájukban is lehet 21-22 fok a hőmérséklet, akár éjszaka is.

Arra is érdemes figyelni, hogy a lakás különböző helyiségei között ne legyen túl nagy hőmérsékleti különbség. Ha ugyanis az egyik szoba jóval hidegebb, mint a másik, akkor a hőmérsékleti váltások miatt könnyebb megfázni. Jelenleg a koronavírus-járvány miatt különösen fontos, de egyébként sem elhanyagolható, hogy hideg időben is rendszeresen át kell szellőztetni a lakást. Legjobb, ha reggel és este szellőztetünk, kereszthuzattal, nem csak bukóra nyitott ablakokkal. Nem kell két-három percnél több, ennyi idő alatt a lakás még nem hűl ki, de a levegő kicserélődik.

A túl meleg lakás veszélyei

Magyarországon még mindig igaz, hogy a lakások jelentős részében melegebb van, mint az ideális lenne. Ez amellett, hogy környezetszennyező és pazarló gyakorlat, nem is egészséges. Főleg a távfűtéses lakásokra igaz, hogy télen is 23-24 fok van. Ennek fényében nem meglepő, hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint arányaiban több hőenergiát fogyasztunk el négyzetméterenként, mint például Hollandia, Írország vagy Dánia lakói.

Pedig a túl meleg hőmérsékletű lakás rontja a reakcióidőt, bágyadtabbá, álmosabbá tesz. Nem segít a kreativitásnak és a produktivitásnak sem, tehát sem a home office-nak használt helyiséget, sem az irodát nem érdemes túlfűteni. A hálószobában pedig végképp nem jó a túl meleg: nehezíti az elalvást, és az alvás minőségét is ronthatja. Ha hűvösebb van a hálószobában, nagyobb az esélye, hogy éjszaka nem ébredünk meg, hanem végig egyenletes, pihentető lesz az alvásunk.

22.jpg

Ha a lakás túl hideg

A túl hideg lakás elsősorban szociális kérdés, körülbelül egymillió ember él a téli időszakban nem elég meleg vagy teljesen fűtetlen lakásban Magyarországon. A tartós hideg nemcsak azért baj, mert így könnyebb megfázni, hanem azért is, mert folyamatos terhelést jelent a szervezetnek.

Az optimális páratartalom

A levegő hőmérséklete mellett a lakás páratartalma is lényeges az életminőség szempontjából. Felnőttek számára, amennyiben nincs semmilyen krónikus betegségük, a 40-60 százalékos páratartalom az optimális. A gyerekek szobájában ennél lehet magasabb a páratartalom, körülbelül 60-70 százalékos.

A túl alacsony páratartalom azért nem jó, mert hozzájárul bizonyos szervek kellemetlen szárazságérzéséhez. A szemekben jelentkező égő érzés, a torokkaparás, a szájszárazság, a bőr kiszáradása mind lehetnek a túl száraz levegő következményei. Szerencsére ezen könnyen lehet segíteni, rendkívül sokféle párásító, párologtató készülék kapható, emellett a szobanövények is hozzájárulnak a levegő páratartalmának növeléséhez. A levegő túl magas páratartalma sem egészséges, de ez Magyarországon jóval ritkább jelenség. A túl párás levegő számos kórokozó, gomba elszaporodásának kedvez, és nem tesz jót az allergiának sem.

A cikk a Budai Egészségközpont belgyógyász szakorvosainak közreműködésével készült.



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.01.12. 06:37:53

Amíg a panelban a hőfokszabályzó nincs 'hozzákötve' a lakos pénztárcájához, addig az összes nagyképességűnek mondhatsz bármit az optimális lakáshőmérsékletről..., nem beszélve a környezetterhelésről, stb...

FlybyWire 2022.01.13. 00:50:13

Mekkora baromság ez.

Mindenkinek más a komfortos.

Nyáron meg mindenki meghal amikor éjjel is 29 fok van a panelban?
Ha meg nem hal meg, akkor majd biztos árt neki télen a 18 helyett a 21 a hálóban :D
:D :D

Ökör cikk.

bordon 2022.01.13. 01:28:26

@gigabursch: Egy földszinti, nedves, párás, penészes szolgálati lakásba születtem, azt a szüleim nem sírták vissza, miután panelba költözhettünk, ahol később felnőttem. Amíg átalány fűtésdíjat fizettünk addig persze nem számított, hogy mennyi hő megy ki az utcára.
Panelban száraz a levegő. Ami összehasonlíthatatlanul jobb, mint a nedves, penészes lakás levegője. Nedvesség ellen küzdeni ezerszer nehezebb, mint párásítani. Egyébként panelban a száradni kiteregetett ruhák, törölközők, a főzés, a fürdőszoba párája általában elég nedvességet juttat a levegőbe.

A szabályozható fűtés kiépítése új problémákat hozott a házunkban. Az állandóan otthon lebzselő nyuggerek elvárták volna, hogy a szomszédaik egész nap feltekert fűtéssel nyomassák nekik a meleget. Ha nem fűtöttél, amikor nem voltál otthon, akkor szóvá tették, hogy ők fáznak és ennek te vagy az oka. Ugyanis ők nem akartak fűteniy de elvárták volna, hogy a szomszéd a falon át fűtse őket. A fűtési szezon végi elszámolások ívei közkézen forogtak, mindenki látta ki mennyi visszatérítést kap a hőszolgáltatótól. És aki többet kapott vissza (mert kevesebbet fűtött), azt szodták, hogy élősködik. Holott egész nap dolgozott, akkor minek nyomja a fűtést teljes erővel... Vagy mondjuk egy hétre elutazott, akkor nem ment a fűtés. Az előre, havonta befizetett pénzéből visszakapott, de ezt a szomszédok úgy állították be, hogy az ő pénzüket kapja. Teljes agyrém.

@poszt
"az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint arányaiban több hőenergiát fogyasztunk el négyzetméterenként, mint például Hollandia, Írország vagy Dánia lakói"

Ez egy teljesen értelmetlen, ostoba összehasonlítás. Aki valaha élt Írországban, Hollandiában, Dániában, az tudja, hogy ott nincs se forró nyár, se kőkemény tél. Van szél a tengerről, meg eső, de nagyon hideg ritkán van. Mert ezek óceáni klímájú országok, ahol az óceán hőkiegyenlítő hatása érvényesül.
A szigetelés se erősségük, Írországban tapasztaltam sima egyrétegű ablakokat, szigeteletlen falú lakásokban. Ha kint párás 8°C volt, akkor bent is. Az nem vicces.
Hőenergia felhasználás szempontjából nem óceáni éghajlatú országokkal kellene összehasonlítani a mérsékelt kontinentális éghajlatú Magyarországot.

Mestermérnök 2022.01.13. 02:36:30

Sokadik cikk, aminek túl azon, hogy nincs használható információ tartalma, hemzseg az alapvető természettudományos ismeretek hiányától.

Sajnos hazai tapasztalat, hogy az orvosok képzésénél az általános (orvostudományon kívüli) természettudományos ismeretek valahogy hiányoznak...

Csak hab a tortán, hogy 3 olyan országgal sikerült összehasonlítani a hazai fűtési viszonyokat, amik köszönőviszonyban sincsenek az itteni éghajlattal, és persze a fűtésre használt berendezésekkel... mert itthon a legnagyobb problémát a rendkívül elavult fűtőberendezések máig döntő hányada jelenti, nem az, hogy ki hány fokot állít be. Állítana, ha tudna... de nem lehet, és ez elég jelentős hányada a hazai lakosságnak.

A régi kályhába vagy tesz tüzelőt, vagy nem, az ég, ahogy tud, a régi radiátorokon a régi szelepekkel szintén lehetetlen hőmérsékletet választani... az a kinti hőmérséklettel együtt fog változni, és vagy tekergeti összevissza, vagy beállít valamit, ami nagyjából jó... és hol ennyi, hol annyi... egy gázkonvektoron szintén elég nehéz helyiség-hőmérsékletre szabályozni.

Eleve a hőmérsékletben a szubjektív igények akár 6-8Cfokos (!) eltérést is jelentenek a gyakorlatban ember és ember között. Márpedig az ember, ha valahol, akkor a saját otthonában igenis éljen úgy, ahogy akar, és ne mások mondják meg, hogy a fűtést tekergeti, vagy a pulóvert... az épp elég baj, ha valaki anyagi vagy technikai okból kényszerül szükségmegoldásokat alkalmazni.

És akkor nem esett szó arról, hogy milyen épületszerkezetű és felépítésű házról van szó, és az milyen fűtési technológiát használ... egy régi házban egy hagyományos kályhánál az ember lábánál 15, a fejénél 28 fok van... és semmit nem tudsz vele kezdeni, mert egy régi ház ilyen... vagy lerombolod, és építesz újat, vagy elviseled! Mert felújítani nem éri meg...

Én ilyen házban nőttem fel. A velem azonos korú unokatestvérem meg egy olyanban, ahol kb. "minden optimális" volt. Az én immunrendszerem a borzalmas viszonyok mellett fejlődött ki, az unokatestvéremé az elkényeztetett környezetben..., a 8+4 év közös iskola (24 félév) alatt én összesen nem hiányoztam annyit betegség miatt, mint az unokatestvérem 1 félév alatt! És én a legtöbbször mechanikai sérülés miatt hiányoztam, nem megfázás meg influenza, stb... ezeket a szavakat alig ismertem.

Pedig a cikk szerint nekem kellett volna folyton betegeskednem...

Amikor aztán épületgépészeti szempontból profi házba költöztem, és mindenhol annyi volt a hőmérséklet, pára, szellőztetés, stb... amit akartam, ami kellett, észrevettem, hogy az immunrendszerem épül le... elkezdtem egyre többet betegeskedni, a legkisebb nátha is komoly kihívás lett... meg kellett találnom a módját, hogyan tudom (nem épületgépészettel) az immunrendszeremet megfelelő szintre visszahozni, és ott megtartani...

A lakásüzemeltetésnél a SZELLŐZÉS/SZELLŐZTETÉS szerintem sokkal lényegesebb egészségügyi kérdés, mint a hőmérséklet... mert a hideget vagy meleget érezzük... a rossz levegőt már sokkal kevésbé, mert az orrunk "megszokja". De az elhasznált levegőben nem csak kórokozó tud sok lenni, hanem a CO2 is... aminek a túl magas szintjétől az ember fáradt lesz... pedig a kipihentség az egyik kulcsa az immunrendszer megfelelő működésének.

Katalin Kolossy 2022.01.13. 02:37:48

Én 20 éven keresztül utaztam és éltem más országokban, és tapasztalataim alapján a magyarok tényleg túlfűtik a lakást. Pl. hideg amerikai államban, jól szigetelt, jó fűtéssel rendelkező házban az amerikai ismerőseim soha nem engedték, hogy télen 20-21 foknál melegebb legyen a lakás. Ha feljebb ment a hőmérő letekerték a termosztátot, és meleg pulcsikban voltak otthon. Ott ez volt az általános. Sehol nem láttam olyat télen, hogy valaki pólóban van otthon mert 24 fokra fűti a lakást. Itthon panelban több ismerősömnél 25-26 fok van és nem is szeretnének kevesebbet. Közben a télen idelátogató külföldi ismerőseimet ha elviszem itthon a magyar rokonaimhoz, ismerőseimhez, értetlenül állnak, hogy milyen meleg van a lakásokban. Azt is furcsállották, hogy a BKV buszokat hogy felfűtik ahova kabátban száll fel az ember néhány megállóra, és a plázákban is elég melegük volt. Szóval másképp szocializálódtunk. Én már átszoktam a hűvösebbre, főleg alváshoz. Pedig emlékszem eleinte kint én is fáztam lakásokban. A gyerekeimet már a hűvöshöz szoktattam, nekik már ez a természetes, emiatt viszont itthon a túlfűtött, száraz levegőjű iskolában néha szenvednek, hogy melegük van. Pólóban ülnek télen a teremben, amíg a legtöbb osztálytárs pulcsiban.

gigabursch 2022.01.13. 03:21:16

@FlybyWire:
Egyébként igen.

@bordon:
Nyilvnvalóan a dohos, felázott falú épületekkel szemben megváltás a panel. Ez nem is vitakérdés.
Szerintem az sem, hogy a túlfűtött és túlpárásított panel meg szintén számos kórokozó melegágya lehet.
Az okos(kodó) nyuggerek, akik meg a TV előtt rohadnak, azok meg a lőtéri kutyát sem érdeklik. Hőbörögjenek.

Az összehasonlított országok alapján meg tényleg nem kellően körültekintő a szerző (gyk: barom)

@Mestermérnök:
Az összehasonlított országok alapján meg tényleg továbbra is nem kellően körültekintő a szerző (gyk: barom). Az orvosok kitekintő képessége meg sokszor elég vitatható. Szerintem is számos terápia esetében fontos lenne tudni, hogy milyen körülmények között él az adott ember, de ez nincs bent a receptfelírási algoritmusukban...

A gázkonvektorok jól szabályozhatók, még helységre is, csak a gond ott van, hogy a gázkonvektorok (és bármilyen más gázeszköz) beszabályozása meghaladja egy átlagos gázszerelő szellemi kvalitásait. Személy szerint egyetemi éveim alatt abból volt nem kevés mellékesem, hogy adták körbe az elérhetőségemet (ez akkor még mobiltelefon hiányában a kollégiumi portásnénik telefonszáma volt, ahol üzenetet hagytak) és én mentem konvektort, tűzhelyet, átfolyós vízmelegítőt, falifűtőt, kazánt és gázos bojlert beállítani, beszabályozni.

Amit a szellőztetésről és annak hiányáról írtál az meg vitathatatlan.
Ilyen szempontból a cserépkályha nagy előnye. hogy kell biztosítani megfelelő behúzó légáramot, ami így az épület kényszerszellőztetését is biztosítja. Egy emeletes épületnél meg az emeleti szinten a födém hőmérséklet ~megegyezik a léghőmérséklettel (de legalábbis megvan rá az esélye), ha a kályha jó helyen van.
A többi meg már vitathatalan.

@Katalin Kolossy:
Gyerekkoromban mit nem adtam volna azért, hogy Kelenföldtől az Istvánmezei útig a 7-est egy kicsikét langyítsák. Ezt persze csak elvétve egy-egy sofőr tette meg, míg a többiek kilopták a célra szánt gázolajat.
Magyarán: Na csak abban gondolkodj, aki két megállót megy.

Reggie 2022.01.13. 05:59:07

Ugyanezek a nagyokosok pedig azt mondjak, hogy ha az utcan 40 fok van, akkor csak 33 fokra klimatizalj a lakasban, de bezzeg telen a 24 fok mar milyen egeszsegtelenul sok.

bordon 2022.01.13. 06:11:51

@Katalin Kolossy: @gigabursch: Igen, a busz fűtése a magyarországi viszonyok közt megváltásnak számító, import használt buszokon volt jellemző, de leginkább hátul, ahol a motortérből ömlő forróság fűtötte az utasteret. Gyerekkoromban az Ikaruson meg befagyott a seggünk.
Hogy kinek milyen hőmérséklet kell, az nevelés, megszokás kérdése is. Az amerikaiak télen is jéggel isszák az üdítőjüket, a Közel-Keleten, Ázsiában a klíma megy állandóan plázákban, olyan hideget csinálva, hogy attól a hozzá nem szokott ember megbetegszik. De a helyiek ehhez szoktak hozzá.

A panelokba olyan emberek költöztek, akik előtte vályogházakban, leválasztott cselédlakásokban, kertségekben, putrikban, polgári lakások társbérleteiben éltek. Számukra már az nagy dolog volt, hogy nem kellett a szenet hordani, nem volt kéményseprés, nem a gangos folyosó végén lévő közös WC-be vagy a kerti budira kellett kimenni szarni a téli hidegben, éjszaka feldarabol Szabad Néppel. Távhő átalány fizetéssel, víz átalány fizetéssel, sok helyen gáz átalány is volt... ezek nem a spórolásra ösztönöztek. Időközben fejlődött a technika, árszabás, a gázkonvektor és a szabályozatlan távfűtés pazarló lett. Azt kellene nézni, hogy a panelek nélkül a magyar lakosság jó része hol lakott volna. Társbérletben, salétromos, penészes, szénnel fűtött lakásokban.

Dánia meg Írország... ott, ahol esetleg nyáron is fázik a magyar nyárhoz szokott ember? Az eső meg folyton esik. Teljesen más klíma a párás óceáni éghajlat.

]{udarauszkasz 2022.01.13. 06:25:58

18-19 fok...?
Nooormalis?
Persze,egesz heten a kamionban dolgozom,itt jelenleg Grazban -9 fok van.
Hetvegen hazaesek,es meg otthon is fagyoskodjak,nem? Hat nem. Ejjel 21-22,nappal 23, hajmosaskor,furdeskor 25 fok. Ez a 18 fok is csak a tejfolszoke sotetzold arja nemet agyszulemenye,aki a 14 fokos Eszaki Tengerben furdik Julius kozepen.

lenörd hofstadter 2022.01.13. 07:42:25

Az internet szép lassan beáll egy alapszintre.
Éves bontásban jól látható a sok kretén aki felnőtt és megkaparintja a billentyűzetet, oszt elkezdi osztani az észt, hogy mindenki hülye mert nem olyan hőmérsékletet szeret mint amit ő tudományosdoktorosan előír és megmagyaráz.
Minden évben jön egy hőmérsékletes, jön egy kutyavédő petárdás, tavasszal megjelenik az aktuális szandál-zokni ellen hőbörgő ostoba, a koszos autótól kiboruló tühtig faszparaszt, a bájgúnár ficsúr a melegítő ellen és a többi zseni amelyik ki van borulva attól, ha valaki nem az ő szabályai szerint él.
Viszont ebben a folyamatosan változó világban legalább maradt két támpont ami jelzi a tavasz és a nyár végét, amikor Kapolcs pénzhiánya miatt kezd hisztizni az egyik, és az ismét vesztességes sziget miatt a másik.Ez a kettő világítótorony az internet éjszakájában.

bontottcsirke 2022.01.13. 07:52:23

20 fokon jó testes vörösbort iszunk. 23 fok a komfort és tessék szellőztetni. De nem bukóra hagyva huzatot csinálni meg kiengedni a meleget, hanem fogod , és félóránként kinyitod a nyílászárókat és szellőztetsz pár percet. Ennyi.

Visceroid 2022.01.13. 07:56:36

Ó, meg elmentek ti ám a...! Meg bújjunk össze a háziállatainkkal mi? De csak addig amíg Ahmed nem jön és ki nem túr minket a házunkból! Szemét, Európa-ellenes libsi banda!

bordon 2022.01.13. 09:07:32

@bontottcsirke:
Félóránként szellőztetni pár percet? Inkább naponta kétszer-háromszor 5 percet. Annyi bőven elég, ha nem egy szakasz büdöslábú baka lihegi be a CO2-t a légtérbe.

bordon 2022.01.13. 09:14:09

@orient: A magyar nyugger ilyen, elvárja, hogy a szomszéd akkor is fűtsön, ha épp nincs otthon. Csak azért írtam le ezt az esetet, hogy rámutassak, hogy a mért fűtés, költségmegosztó kiépítése amellett, hogy jó irány, új problémákat vet fel. Mindenki azt nézte a panelban, hogy ki milyen szorzóval fizet (szélső lakások kedvezményesebb szorzót kaptak), mennyit kap vissza a fűtési időszak végén. Fillérbaszás és egymás zsebében túrkálás. A nyugger ráér ezen vergődni.

steery 2022.01.13. 09:23:12

Én nagyon örülnék neki, ha olyan sok pénzem lenne, hogy egész télen fel tudnám fűteni az egész lakásomat 20 fokosra. Ehelyett csak 1 szobára telik, a többiben 16-19 fok van. És nem érdekel, mit mondanak a "szakértők". Nem nekik kell ilyen lakásban, így élniük.

gyongyi70 2022.01.13. 09:37:41

Ha a benti irodában csak 20-21 fok van, nem bírunk dolgozni. Ülő munkát végezni ilyen hidegben lehetetlen, egy idő után elgémberednek az ember ujjai, és nem tud koncentrálni, mert FÁZIK. Alváshoz jó, de ülőmunkához nem. Ergo home officeban is kell a legalább 22 fok.

Kivlov 2022.01.13. 09:46:14

Rég megmondták az okosok:
a hülye magyar télen 22-ra fűti fel a pecót, nyáron meg 20-ra lehűti.
Ahelyett hogy télen viselné el a 20-at, nyáron meg a 22-t. :D

orient 2022.01.13. 09:48:11

@bordon: hát felőlem elvárhat amit akar, fűtök ha akarok. AHol én lakom nincs ilyen gond. Anyámnak meg kifizetem a fűtését magyarul fűthet amennyit akar bár Ő sosem másoktól várta volna el a fűtést. Ez a generáció nagyon sok gondot okoz mindenkinek nem csak fűtésben, kivéve az értelmesebbeket.

@gyongyi70: ebben igaza van a cikkirónak, sajnos magyar társadalom hozzá van szokva a túlfűtött beltérhez. Én simán elvagyok 20-21 fokban saját lakásban. HO.
Ez nyáron is lejön, mikor a villamoson, boltokban tikkasztó meleg van mert a magyar "megfázik" a légkonditól. Érdekes én itthon légkondi alatt ülök állandóan, mert irodában is 26 fokra állítják nyáron és meg lehet döglen, de még 26 fokos légkondinál is egyesek sálban meg sapkában ülnek mint az őrültek. Ez gyerekkorban kezdődik. Szomszédok gyerekeit látom viszik le +10 fokban, 15 réteg ruhában, hat sállal meg gyapjúsapkában nehogy megfázzon szegény. Érdekes mi gyerekünk abban a ruhában mint mi egy pulcsiban sem fázik és nem lesz beteg. El van ez cseszve gyerekkortól. Ja és egy 70kg-os vékony alkatú ember vagyok, nem azért bírom a hideget mielőtt valaki túlsúlyra gondolna.

bordon 2022.01.13. 09:52:58

@steery: Teljesen normális egy lakásban csak egy szobát fűteni. Régen is egy szobát fűtöttek az emberek. Konyhát teljesen felesleges felfűteni annyira, mint a szobát. Ha ott süt, főz az ember, akkor felmelegszik annyira, hogy ne legyen kellemetlen. Fürdőszobában mondjuk ha van pici gyerek, akkor hősugárzót szoktak használni a fürdés idejére, mert az azonnal fűt, legalább fürdés és törölközés idején ne fázzon a gyerek. De amúgy felnőtteknek teljesen felesleges a fürdőszobát fűteni, mert mondjuk 10 percet tartózkodnak ott szarással, seggmosással, zuhanyzással

17 fok alatt azért már a többségnek elviselhetetlen a hideg hosszabb távon

orient 2022.01.13. 09:54:04

@Kivlov: ezt amit írsz általában hülye amerikai csinálja. Átlag magyar 25-re melegíti a lakást és nyáron sem hűti 26 alá mert akkor megfázik.

Ideális télen 20-22 otthon, nyáron valahol 24C-re mondjuk ami már normális/elviselhető. Westendben mondjuk simán van most 26C és nyáron sem hozzák le 26 fok alá. Most rosszabb mert egy pulcsira vetkőzve is meg lehet tikkadni egy bevásárló központban.

orient 2022.01.13. 10:00:20

@bordon: "Ha ott süt, főz az ember, akkor felmelegszik " ezen jó röhögtem. Süt főz? KI? Mikor? Mit? Mi persze főzünk, itthoni kaját eszünk 99%-ban, nem spórolás csak jobb. Átlag Józsi rendel, és egy teát sem tud lefőzni nemhogy egy csirkemellet rizzsel. Ismerősökhöz min. 2-3x jön naponta wolt meg a Panda. Mert ugye nem tudja ugyan azt enni :D Szennyezzük tovább a környezetet azzal is hogy két különböző helyről rendelünk mert asszony kínait akar, apa meg pizzát. Iszonyatosan lusta, szar, önző, egészségtelen társadalomban élünk.

orient 2022.01.13. 10:03:37

@steery: Nem akarok senki zsebében turkálni, mert tudom sokan nem élnek nagy lábon, de ez hogy? Nem akarok tolakodó lenni de mit hol dolgozol ha fűtésre sem telik? Menj el aldiba már ott is adnak annyit hogy fűtésre teljen (én éves átalányban fizetek 16,000-t főtésre, és nem kicsi a lakás, rendesen fűtök). Ha ennyire alul vagy fizetve válts. Munkaerőhiány van, nem becsülnek meg ahol vagy akkor bármit is csinálsz.

Herli 2022.01.13. 10:15:04

Mindenki olyan meleget tartson a lakásában ill.. olyan helyen ahol tartózkodik, mely számára kellemes, és ne a hőmérőt vizslassa, hogy jaaaj éppen túlfűtök 23 foknál.
Ki is lehetne tiltani a hőmérőket, mert az befolyásol és arra meg pláne nincs szükség.

Kivlov 2022.01.13. 10:22:39

@orient:
25-re??? Én kérek elnézést. :D
A plázákban tényleg vicc, ami van.

orient 2022.01.13. 10:27:03

@Kivlov: Hát mondjuk feljön valaki vacsizni. Felhúzom a fűtést mert tudom átlag magyar fázik éjjel nappal, így nőtt fel. Felrakom mondjuk 23Fokra, hogy kellemes legyen, és fáznak. 23Fokban. És mikor mi megyünk már szeretnék alsógatyában vacsizni olyan tikkasztó meleg van. Nem mindenki, de mondjuk 70-80%

gyongyi70 2022.01.13. 10:31:13

@orient: én sosem használok légkondit. 25-26 fokban érzem magam legjobban, de a 29-30-at is elviselem beltérben, szabadban 35-36 fokban még sportolok. Kicsi, vékony nő vagyok, hőszigetelés nélkül, mi szeretni szoktuk a meleget.

lenörd hofstadter 2022.01.13. 10:36:40

Tetszik a hiszti amit a júzerek ezerrel tolnak és mindegyik megmondja neki mi a jó és mindenki más büdös nyugger és orstoba ha nem azt követi.

Azért én felhomályosítanám a sok ostobát, hogy a hőmérőknél alap az 1-2-3 fokos pontosság, életemben nem láttam még olyan kazánvezérlő termosztátot ami hivatalos kalibrációs jegyzőkönyvet látott volna, szóval nagyjából az a helyzet, hogy mindenki arra állítsa a fűtést ami neki kellemes, és csak a nagyon hülyék hiszik el, hogy a 23 fok az minden boltban kapható kínai gagyival mérve pontosan 23 fok.
Ha rádugom a "profi" műszeremre az egy helyről elvileg egy gyártásból származó vagy hat darab hőelememet, az is 2 fokon belül saccolja meg, ócó gagyi szenzoroknál többre nem is lehet számítani.
Találkoztam már olyan fali szabályzóval amibe diódát rakott a szupermérnök, azzal aztán végleg nem lehet fokos pontosságot elérni.
Zseni meg zsibong itt az örömtől, hogy az ő szuper kütyüje 23.4 és 23.8 (vagy valami hasonló között tartja a hőmérsékletet.
Meglepődne a sok okos, ha valaki kimérné neki kalibrált műszerrel, hogy valójában hány fokos a lakása.

]{udarauszkasz 2022.01.13. 10:40:51

@Mestermérnök: magyarazd el ezt a szelloztetos trukkot a felesegemnek,mert engem lehurrog erte.
Ha foznek,az ablak bukon,ha nem foznek a futes letekerve.
Az eredmeny: 21 fok (ami nekem hideg) es 60 szazalekos paratartalom. Egyedul ilyenkor telen elviselheto,mert lemegy a para 40-45re,de ilyenkor viszont a gazora porog ugy,hogy sokszor 40-50 folott fizetunk a gazert telen. De nem baj,legalabb a kis madarak at tudnak telelni nalunk az udvaron...
Hiaba mondom neki,hogy ablak becsuk, aztan napjaban 2-3x 5 percre kitarni mindent,nem veszi a lapot. Ilyenkor a butorok se hulnek ki ennyi ido alatt, csak annyi,hogy jon be egy kis levego. A szaraz friss levegot felfuteni is konnyebb.

citrix 2022.01.13. 10:43:21

Autentikus forrásból szeretném megtudni a Karmelita kolostorban beállított hőmérsékletet és máris van viszonyítási alap mennyire fűtjük/hűtjük túl a lakásunkat.

orient 2022.01.13. 10:46:06

@gyongyi70: teljesen jogos, mindenki úgy ahogy neki jó, de nyilván ez nem fekszik mindenkinek. Nyilván elviselem én is a meleget ha nagyon muszály, nem halunk bele, de alapvetően azért 28fokban ülni egész nyáron én nem tartom egészsségesnek. Ha valakinek ez jön be legyen persze.

Mekk Elek ezermester 2022.01.13. 11:16:45

Humoros (röhejes) cikkeden jót nevettem, tipikus példája a fizikából felmentet (sötét)zöld emberek okoskodásának.
A benne hemzsegő butaságok nagy részére mások már rámutattak, de a legnagyobb butaság azt hinni, hogy az ember hőérzetét nem befolyásolja a környező felületek hőmérséklete. Amikor a falak/mennyezet felületi hőmérséklete lényegesen hidegebb a szobalevegő hőmérsékleténél (pl mert szar a ház hőszigeteltsége), akkor ugyanazt a szobahőmérsékletet ugyanaz az ember hidegebbnek érzi. Másképpen fogalmazva: rosszul hőszigetelt házakban azonos hőérzethez magasabbra kell tekerni a termosztátot.
Tehát aki jól érzi magát 20 fokban, az nem biztos, hogy fakír, lehet, hogy csak egyszerűen igen jól van hőszigetelve a háza. És aki 23 fokos szobalevegő alatt fázik, az sem biztos, hogy energiapazarló állat, csupán hidegek a szobája falai.

EmericusMax 2022.01.13. 11:31:26

@Reggie: Nem tudom, ki mondta azt hogy ha kint 40 fok van, akkor a lakást 33 fokra kell klimatizálni, de nagy barom lehetett. Értem én, nyilván ez abból jött, hogy ne legyen a kinti és a benti hőmérséklet között túl nagy különbség. Ennek persze van értelme bizonyos keretek között, de én laktam panelban, ahol nem lehetett fűtést szabályozni és télen 26-28 fok volt, nyáron meg még melegebb is.
Maradjunk annyiban, hogy 33 fokban biztos hogy nem éreznéd jól magad :)
Már a 28 fok is elviselhetetlenül meleg, alváshoz meg főleg.
Szerintem az ideális belső hőmérséklet valahol 20-25 fok között van évszaktól függően.

@Katalin Kolossy: Az USA más szempontból meg nagyon rossz példa, mert ott meg a légkondícionálást tolják masszívan túl. Egyszerűen elképesztő, milyen pazarlás megy ott ezen a téren. Én szinte minden egyes alkalommal megfáztam, amikor az USA-ban jártam és voltam ott egypárszor. Amikor kint meleg van, akkor a szállodák halljában meg 15 fok, mindenhol maxon megy a légkondi és hozzá meg kb. minden innivalóban egy vödör jég van (igen a kávéban is). Emlékszem egy fedett felüljáróra, ami egy kiállítási csarnokot kötött össze az út túloldalán lévő parkolóval. Nem viccelek, kb. 3 méterenként volt egy klíma egység és fújta be a fedett folyosóra a kb. 10 fokos levegőt. Szóval, amit a fűtésen megspórolnak azt elnyomják a hűtésre bőven. Az amerikai életstílus amúgy is a legpazarlóbbak között van a világon.

Dániában is sokat járok, de pl. szállodában ott is a túlfűtés a jellemző.
Amúgy meg igaz nyáron nincs több 25 foknál, az is csak pár hétig, szóval légkondi nem kell, télen meg gyakoribb az eső, mint a fagy.

]{udarauszkasz 2022.01.13. 11:40:47

@gyongyi70: en nem vagyok se kicsi,se vekony se no, de a 85 kilommal az en uzemi homersekletem is hasonlo:D

para_noir 2022.01.13. 12:14:02

Pont leszarom, hogy más hány fokban érzi jól magát, nekem 22 alatt nem kellemes télen. Mondjuk a melóhelyemen meg egy fagyos csajjal ülök, ő még rátesz egy hősugárzót a sima fűtésre, a múlt héten az egyik nap 27 fokig nyomta fel a szoba hőmérsékletét, akkor már azért szóltam, hogy kezdek szédülni :)

bordon 2022.01.13. 12:16:20

@orient: Ha nem főz, akkor nem is kell a konyhában fűteni, egyértelmű. Amúgy van az a jövedelmi szint, ami felett már nem éri meg otthon főzni, mert inkább dolgozik az ember, azzal keres óránként 10ezret, abból telik rendelt kajára.
Meg van az a háztartás méret, ami alatt nem éri meg főzni. Egyedülálló nyugger mondjuk inkább hozat szociális alapon kaját a bármilyen egyház konyhájáról. Ismertem ilyet, féladag leves, féladag főétel és neki annyi elég is volt, úgyis túlsúlyos volt a nő. Igaz, főzni korábban se főzött, mert a munkahelyén evett üzemi étkezdében. Aztán nyugdíjasként se fog megtanulni főzni, aki addig nem gyakorolta.
Én úgy nőttem fel, hogy étteremben kb. négyszer jártam gyerekkoromban, nyaralás alatt. Anyám hetente kétszer reggel piacra ment munka előtt, munka után egyszer ebbe, másszor abba a boltba. Neki ez volt az élete, ellátni a családot munka mellett. Akkoriban nem volt nagyon más. Háziasszonykodni alap volt. Hétvégén sütemény, torta, sültek, aranysárga húsleves, rántott hús stb. Megfőzött a következő hétre is, sose volt üres a hűtő.
Ma ezt nem sokan csinálnák.
Részben lustaság, készség hiánya, részben annyit keresnek, hogy nem tétel rendelni. Egy fogorvos, jogász, mérnök, könyvelő, autóbuszvezető nekiálljon főzőcskézni munka után?
Aki munkahelyén, suliban eszik meleget napközben, az este beéri hideg vacsorával.

gigabursch 2022.01.13. 12:43:36

@gyongyi70:
...kicsi, vékony nő vagyok, hőszigetelés nélkül...

De most komolyan! Ennyire szexin megfogalmazni... - Zseniális...

steery 2022.01.13. 13:06:39

@orient: Villanyfűtésem van, 2017-ben átálltam teljesen villany üzemre a gázról, hogy nulla emissziós legyen a lakásom, környezetvédelmi okokból. Tehát én nem akartam várni 2050-ig az átállással, mint az állam. Rövid távon ez sokba került nekem (az ablakok cseréjével együtt), de hosszabb távon nagyon meg fogja érni. Még úgy is, hogy a villany átalánydíjam 30.000. Ami olcsóbb, mintha maradtam volna a gáznál. Viszont tavaly nagyon megugrottak az élelmiszer árak, ezért a nyár óta jobban meg kell gondolnom, mire mennyit költök. És igen, tényleg alul vagyok fizetve, de ez nem lesz mindig így.

]{udarauszkasz 2022.01.13. 13:21:36

@steery: a villanyra ra fog menni a gatyad.
A villanyautok elterjedesevel olyan lesz,mintha benzinnel futenel. Vagy felpakolni a tetore 2x 1KW szelgeneratort,meg hozza 6-7KW napelemet.

sarius 2022.01.13. 13:21:52

Októberben belövöm a termosztátot 23 fokra reggel 7 és este 11 közöttre, éjszakára 21-et állítok be és áprilisig nem nyúlok hozzá. Van egy kombinált párologtató-paraelszívő berendezésem, az ugyanebben az időszakban 55%-ra van beálíltva, azt se piszkálom ezalatt a hét hónap alatt. A 60 négyzetméterre ennyi untig elég, amúgy is home office-ban dolgozom évek óta. Június és augusztus között a klíma van 25 fokra beállítva, éjjel-nappal. A lakás 15 centis szigetelővel van ellátva, ősztől tavaszig naponta háromszor-négyszer szellőztetek tárva nyitott ablakokkal 5 percig.

És én igenis egy szál pólóban érzem jól magam az íróasztalomnál télen is, vegyen fel pulóvert a "takarékos" 20 fokhoz otthon az, akinek kilenc anyja van.

sarius 2022.01.13. 13:29:25

@steery:

Mert az elektromos energia nulla emissziós, mi? És 30 rongy a villanyszámlád?!

Asszem nem ártana, ha egy kicsit utánaolvasnál :-) :-) :-)

Én havi 8 ezer átalányt fizetek a gázra és úgy 4 ezret a villanyra (60 négyzetméteres lakás egy erzsébetvárosi felújított bérházban), nekem ez tökéletesen megfelel. Mindig olyan hőmérséklet van a kégliben, ami nekem tökéletesen megfelel.

orient 2022.01.13. 13:40:48

@bordon:
Hát ezzel nem értek egyet bár csak vélemény. Ugye a legtöbben azt gondolják a főzök/rendelek egy anyagi kérdés. Valakinek lehet, de én megengedhetem magamnak, hogy étteremben egyek minden nap, vagy rendeljek, de egyszerűen soha sem lesz az a minőség sem ízben sem egészségben mint amit magadnak főzöl otthon.
"Nem éri meg főzni" nekem nem ezen múlik meg a háztartás méretén, vagy anyagiakon. Életminőség, saját kosztot eszem nem amit valami ismeretlen kotyvaszt, ismeretlen alapanyagból, ízfokozókkal meg ki tudja milyen egyéb tartósítószerekkel. Meglátszik sajnos az emberek egészségén, mindenki beteges, allergiás, mindenre érzékeny, magas vérnyomás, rák és minden egyéb betegségek, mind hibáztatjuk a genetikát, a kort, a környezetet vagy bármi mást, de alapvetően ez életmódon senki sem akar változtani.

Van a szegény aki ezért főz mert nem telik másra. Van a közép-jobb módú réteg aki rendel mert megteheti és azt hiszi ez olcsóbb mert ezzel időt és energiát spórol amit munkára, vagy más dologra fordíthat. Idő pénz tudjuk. Én lennék ez a réteg de inkább főzünk akkor is ha időígényesebb. Mondjuk én nem eszek aldi meg spar termékeket sem, hanem normális sajtot, kenyeret zöldséget veszek nem tömegtermékeket közértből. Vélemény természetesen mindenki azt tesz amit akar.

FlybyWire 2022.01.13. 14:19:32

@steery: "átálltam teljesen villany üzemre a gázról, hogy nulla emissziós legyen a lakásom"

És a Mikulás is létezik ám :D

Ménár Atya 2022.01.13. 14:22:03

Ez valami ellenzéki propaganda volt?
Dugni hány celsius fokban lehet, mert most elbizonytalanodtam kissé......
Szerintem mindenki annyira fűtsön, ami neki komfortos, és amit a pénztárca elbír.
Ne szóljon már bele senki, hogy marinéni miért 26 fokban ücsörög,pista bácsi meg 12-be........

Arcade Macho 2022.01.13. 16:24:13

"Ennek fényében nem meglepő, hogy az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint arányaiban több hőenergiát fogyasztunk el négyzetméterenként, mint például Hollandia, Írország vagy Dánia lakói."

en szeretnem tudni hogy ott a fejlett nyugaton hogyan elnek

mert az ha 3an elnek 200 negyzetmeteren es jonnek ezzel a dumaval az 55 negyzetmeteres panelosnak akkor az ugy nem er...

Ménár Atya 2022.01.13. 16:31:49

@]{udarauszkasz:
Ne nekemmond, MZP-nek :)
Kb ezzel kampányol.
De a lényegen nem változtat, nem energia guruk és nem politikusok döntsék el hány fok a jó nekem.
Ez pont olyan kérdés, amibe nem kell beleszólni senkinek

efi 2022.01.13. 17:35:26

Ahol télen rövid gatya pólóban mászkálnak minden áldott nap a lakásban, ott nekem ne mondja senki, hogy nincs túlfűtve.

steery 2022.01.13. 17:41:57

@sarius: Igen, az elektromos energia nulla emissziós, énnálam. Tehát az én lakásom nem szennyezi a városi levegőt. Az, hogy az áramot hogyan termelik meg valahol, valakik, az már nem az én problémám. A tiszta termelést oldja meg az állam vagy az erőműcég. Én a magam részéről megtettem, amit tudtam. A labdát ezzel átpasszoltam az államnak, nem vádolhatnak többé azzal, hogy énmiattam, a lakossági fogyasztó miatt szennyezett a városi levegő.

Medgar 2022.01.13. 18:03:22

@orient: Ezek szerint te viszont masszívan túlhűtöd a lakásod nyáron...

orient 2022.01.13. 18:06:59

@Medgar: mit értünk masszív túlhűtés alatt? 24-26fokot? Akkor igen. Bár van ismerős aki lazán 22-re viszi mondjuk. Nekem az is elmegy, bár szerintem felesleges. 24-26fok elmegy nyáron kinti hőséghez képest.

Alick 2022.01.13. 19:20:59

A 20-21 C ülőmunkánál bizony kevés lehet. Én 22-23 C között dolgozom, de (főleg nőknek) ez is kevés, kihül kezük-lábuk.
18-19 C alváshoz elvileg jó, viszont ha torokfájással ébredek, akkor másnap estére fel kell tekernem a fűtést (fiatalabb koromban aludtam sátorban hóhatáron).

]{udarauszkasz 2022.01.13. 19:49:24

@efi: ha az emberfia kint melozik egesz nap, vagy legalabbis ki-be ugral a kamion fulkebol, kirohangaszik a szabadba, minuszokban, szakado esoben,hoban, napi 10-15 oraban,szelviharban (mifelenk az ev 200-250 napjaban leviszi a fejedet a szel) na, akkor hadd engedtessek meg vegre legalabb a hetvegen,vagy este,hogy ne puloverben dideregjek,hanem felfutsem ugy a lakast,hogy mondjuk ne egesz nap szaradjon a hatkozepig ero hajam, es mondjuk egyszal alsogatyaban rohangaszhassak egesz nap.
Megdolgoztam erte,es baromira nem erdekelnek a zoldek. Sot, a tenyleg mergezo anyagokat leszamitva beledobalok mindent a vegyeskazanba a gaz melle,papirt, fat, ami nem szennyezi a kornyezetet. Ja,hogy szendiokszidot csinal? Nofene, ki hitte volna,legkozelebb levegot se veszek,mert az is CO²t termel. Es salatat sem eszem,mert a metan a masik felemen 30x annyira uveghazgaz,mint a szendioxid. Sot,nem is elek. Napersze.
Nem baj,legyen csak melegebb,nekem a mostani enyhe telek sokkal jobban bejonnek,mint a -20as zimankok a 80as evekben,amikor magadra kellett huzni a fel ruhasszekrenyt,hogy ne fagyjal kristalyosra a kozmikus hidegben. Telen +20, nyaron +30-35.
Egyebkent vilagszerte meg mindig tobben halnak meg a hidegtol,mint a melegtol.

erol 2022.01.13. 19:57:12

A legviccesebb, hogy plázákban, boltokban télen 26 fok van, nyáron meg 20. Ennek mi az értelme?

efi 2022.01.13. 21:19:38

@]{udarauszkasz:
Ennek semmi köze a sötétzöldekhez.
És szerencsére az emberek 99,9% nem is kamionsofőr, ennek ellenére a fele rövidgatyáig fűti a lakást.

Almandin 2022.01.13. 22:38:50

@Katalin Kolossy: Én M.o.-n élek, de nem szeretem a túlfűtött lakást. Általában 19-22 fok között szokott lenni a lakásom hőmérséklete. Igény szerint tekergetem föl-le a gázkonvektort, érdekes, hogy felkelés után, reggel elég a 19-20 fok is, este inkább 21-22 fokot érzek kellemesnek. Biztos azért, mert éjjel a meleg ágyban átmelegszik az ember teste és tárolja a hőt, emiatt alacsonyabb hőmérsékletet is kellemesnek érez felkelés után.
Magyarországon valóban gyakori a túlfűtés. Plázákban, közintézményekben valóban én is tapasztalom, hogy túlzottan meleg van. Buszokon, vonatokon se ritka. Ez utóbbi pl. télen azért rossz, mert az ember meleg kabátban száll fel, ha csak negyedórát utazik, nem vetkőzik le (maximum lehúzza a cipzárt és a sapkát veszi le), emiatt csatakosra izzad. Utána meg ki kell mennie izzadtan a hidegbe. Nyáron meg túlhűtik a járműveket. Pl. kint van 35 fok, az ember leizzadva felszáll, odabent meg 18 fok van, ráadásul rá is fújják az emberre a hideget. Nagyon kellemetlen, de egészségügyi kockázata is van.

Almandin 2022.01.13. 22:42:01

@]{udarauszkasz: A te dolgod, milyen melegben érzed jól magad. Viszont nem lenne olcsóbb venned egy hajszárítót?

Almandin 2022.01.13. 22:51:56

@Reggie: A "nagyokosoknak" igazuk van. A szervezetnek árt a hirtelen nagy hőmérséklet-különbség. Télen mást érzünk kellemesnek, mint nyáron. Télen én soknak érzem zárt térben a 24-25 fokot, nyáron áldás, ha ennyi van bent. Nyáron én éjjel a kertben sétálok, hogy ne süljek meg a forró lakásban. Kimenni a 25 fokos kertbe egy negyedórára nagy élmény.

Almandin 2022.01.13. 22:55:27

@Mekk Elek ezermester: Ez így van. Én egyszer vendégségben voltam egy alulról vizesedő, hideg házban. 24 fokra fűtöttek, a lábam mégis lefagyott. A saját lakásomban nincs 22 foknál melegebb télen, de nem szoktam fázni.

laci_52 2022.01.13. 23:01:42

Sajnos ma még a legtöbb lakásban olyan a fűtésrendszer, hogy nem lehet helyiségenként beállítani a hőmérsékletet. Távfűtéses lakásokban túl száraz is a levegő, ezen sem könnyű segíteni.

Almandin 2022.01.13. 23:08:00

@laci_52: Direkt nem vettem távfűtéses lakást pár éve, főleg emiatt. Túl drága, nekem meg túl meleg is. Ráadásul igazodnak a fűtési szezonhoz. Az időjárás meg nem. Sőt, én van, hogy éjszaka (mivel bagoly vagyok) szeptemberben vagy okt. elején is feltekerem pár órára kicsit a fűtést, ha hidegebb éjszaka van.

Visceroid 2022.01.14. 09:24:41

@Leooo: Persze, én vagyok a zakkant hülye, de egy helyről fúj a szél. Putyin válasza pedig a következő:

www.youtube.com/watch?v=7Y3-jEYH9Lo

]{udarauszkasz 2022.01.14. 11:26:01

@Almandin
Attol meg fazom.
süti beállítások módosítása