Útikalauz anatómiába

Károsíthatja az egészséget a beltéri ruhaszárítás

2019.03.06. 07:48

Károsíthatja az asztmások, a szénanáthások, más allergiás megbetegedésekre hajlamosak egészségét a beltéri ruhaszárítás. A szobában száradó ruhák ugyanis akár harminc százalékkal is megemelhetik a páratartalmat, ami súlyos következményekkel járhat. A párás környezet kedvez a poratkák és a penészgombák elszaporodásának, ezek pedig orrmelléküreg-gyulladást, hörghurutot, torokpanaszokat, egyéb légzőszervrendszeri megbetegedéseket, valamint allergiát, fejfájást is okozhatnak. De mit tehetünk ellenük?

laundry-184805_1280.jpg

Egy egészséges felnőtt számára a lakásban 40-60 százalékos relatív páratartalom* az ideális. Ez pont kellemes érzésre, és megfelelő az egészségünk szempontjából. Kisgyerekek esetében az ideális páratartalom ennél kicsit magasabb, akár 70 százalék is lehet. Elég közismert, hogy ha egy lakás páratartalma ennél alacsonyabb, akkor milyen kellemetlen tünetekkel számolhatunk: állandó köhögés, kiszáradt bőr, szemek, kaparó torok. Éppen ezért egyre gyakoribb, hogy a téli időszakban, a fűtési szezon alatt különböző módszerekkel párologtatunk a lakásban.

Egy adag száradó ruha két liter vizet jelent a levegőben

Az már kevésbé ismert, hogy a túl nagy páratartalom is ártalmas lehet, különösen akkor, ha a száradó ruhák miatt emelkedett meg a nedvesség az otthonunk levegőjében. 2012-ben a Glasgow-i Egyetem Mackintosh Építészmérnöki Karán végeztek egy kutatást, melyből kiderült, hogy sok lakásban magas a páratartalom, és ezért jórészt a beltéri ruhaszárítás a felelős. Ősztől tavaszig a legtöbben a lakásban szárítják a ruháikat. Egy nagy adag vizes ruha körülbelül két liter vizet tartalmaz, ez száradáskor a levegőbe kerül. Így akár 30 százalékkal is megemelkedhet a szárításra használt szoba páratartalma. Ráadásul a levegőbe került víz nem tiszta, hiszen mosószer- és öblítő­szer-maradványokat tartalmaz.

Elszaporodó poratkák és penészgombák

De miért is ártalmas a magasabb páratartalom a lakásban? Egyrészt azért, mert a nedvesebb levegő kedvez a poratkák elszaporodásának. A szabad szemmel láthatatlan, de szinte mindenütt előforduló atkák a tüdőbe jutva irritálják a hörgőket, köhögést okozhatnak.

Másfelől a nedvesebb levegő kedvez a penészgombáknak is. A penész a legtöbb ember számára pusztán esztétikai probléma, nem szeretjük látni a fürdőszobában, a kád mellett, a zuhanykabinban, vagy rosszabb esetben a falon. Az emberek nagy többsége ugyanis szerencsére immunis a penészgombákkal szemben, nem betegszenek meg tőlük. De egy erős immunrendszer egyszerűen legyűri a penészgombák okozta fertőzést is, mielőtt észrevehető tüneteket okozna.

Ugyanakkor vannak olyanok, például az asztmások, a szénanáthások, vagy csak egyszerűen a legyengült szervezetűek, akiknél a penészgombák komolyabb problémákat okozhatnak. Állandó köhögést, orrmelléküreg-gyulladást, hörghurutot, szem- és torokirritációt, fejfájást, rossz közérzetet. Ezeknél súlyosabb következmény lehet a gombás eredetű tüdőgyulladás, melyért szintén a penészgombák okolhatóak. Ijesztő adat, de a Glasgow-i Egyetem kutatásában a lakások negyedében megtalálták azt a gombafajt, ami ilyen tüdőgyulladást okozhat.

4314.jpg

Fotó: Bearfotos / Freepik

De mit tehetünk a túl párás lakás ellen?

A téli időszakban egyszerűen nincs mód arra, hogy a kertben, a teraszon vagy az erkélyen szárítsuk a ruhákat. Ilyenkor jó megoldást jelenthetnek az egyre népszerűbb szárítógépek, de sok lakásban nincs hely a mosógép mellett még egy, viszonylag sok helyet foglaló háztartási gépnek. Ha mégis a beltéri ruhaszárításra kényszerülünk, akkor jó, ha a háló-, és a gyerekszobától messzebb állítjuk fel a ruhaszárítókat. A szoba ablakait, ahol szárítunk, hagyjuk egy kicsit nyitva, és amúgy is szellőztessünk gyakrabban. Naponta legalább egyszer, de ha tehetjük, akkor többször is csináljunk kereszthuzatot, hogy minél inkább ki tudjon cserélődni a lakás levegője. 

Keressük meg és irtsuk ki a penészt minél hamarabb! Ne csak ott, ahol rögtön látszik, nézzük át a bútorok mögötti részeket, az eldugott sarkokat is, ezeket ugyanis különösen kedvelik a penészgombák. És ahogy beköszönt a kicsit jobb idő, azonnal kezdjünk a szabadban teregetni, ezzel teszünk a legjobbat az egészségünknek.

*Relatív páratartalom= százalékos viszonyszám, amely megmutatja, hogy a levegő a felvehető maximális mennyiséghez (telített állapothoz) képest mennyi vízgőzt tartalmaz. 

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Méhészborz 2019.03.06. 09:28:03

Különösen akkor jó a ruhaszárítás a szabadban , ha - városiként - a közelben dübörgő forgalomra gondolunk. Egészen jó ötlet a ruhákra rakódó mocskot bevinni a lakásba.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.03.06. 10:18:53

@Méhészborz: A Budai Egészségközpont elméleti szakértői szeretnek gyakorlati tanácsot adni...

midnightcoder2 2019.03.06. 11:00:38

A lakásban télen szárítjuk a ruhát, amikor viszont a fûtés durván lecsökkenti a páratartalmat.

Pallos Levente · http://www.pallos.tk 2019.03.06. 11:14:11

@midnightcoder2: Pontosan. Éppen azért szárítunk a szobában, hogy legyen pára.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2019.03.06. 11:32:17

Nálunk távfűtés van, ha nem gépi párologtatást végzünk (aka ultrahangos párologtató) akkor a sima párologtató 25%-nál nem képes párásabb levegőt kreálni.

Nekünk kifejezetten jó a szobában szárítani a ruhát, akkor képes akár 40%-ra is felmenni a relatív páratartalom :)

Pic 2019.03.06. 11:54:37

Anyám borogass!

A szakértőknek vagy lövése nincs a való életről vagy megint eszetlenül lefordítottak egy angol cikket.

Egyetértek az előttem szólókkal. Angliával ellentétben nálunk a télen szabad levegőre kitett fehér ruha egyrészt fekete lesz, másrészt nem megszárad, hanem megfagy és ez nagy különbség.

Egy teljesen új, jól szigetelt falú lakásban sincs meg ilyenkor a páratartalom aminek 40-50% között kellene lennie.

Mi szigeteletlen téglablokkos bérházban lakunk, nem panelban, ezért nálunk a száraz levegőjű 20% páratartalmú panellal szemben a páratartalom akár a 26-28%-ot is elérheti. Mosással, teregetéssel, fürdőszoba lakás felé szellőztetésével, minden radiátoron 2-3 párologtatóval és 2 db ultrahangossal ezt estére 30-35% közé tudjuk feltornázni.

Való igaz, hogy ha valaki nem takarítja a fürdőszobáját és nem szellőzteti akkor az esti fürdés miatt a fürdőszobai 60-70% páratartalom ideális táptalaj a penésznek és az nem jó az egészségnek, DE a száraz levegő még rosszabb, mert a száraz torok és orr sokkal fogékonyabb a télen nagy számban előforduló vírusokra és bacikra.

Tehát ha nem akarsz télen taknyos/szottyos lenni, akkor felejtsd el a hülye szakértőket és teregess bent, hogy ne legyen száraz a levegő.. : )))))

Pic 2019.03.06. 11:58:47

Elnézést kérek, erősen ironizáltam, de elfelejtettem idézőjelbe rakni a "száraz levegőjű panel" kijelentésemet. Természetesen NEM a paneles kollégákat akartam bántani, én is laktam panelban 20 évig, CSAK azt akartam jelezni, hogy nálunk is majdnem olyan szar a helyzet ilyenkor mint egy panelban, hiába téglablokkos.

Még egyszer elnézést kérek a félreérthető fogalmazás miatt.

2019.03.06. 12:11:10

Nekünk van egy frankó mosókonyhánk, ahol elfér két szárító, problem solved :)

svb · http://retrostation.freeblog.hu 2019.03.06. 12:12:29

En a gyerek miatt speciel mérem, natur 40-45% koruli a paratartalom. Teregetes utan akar 60-65% is. Erdekessegkeppen ha beizzitom a trendi parologtatot, ez akar 2-3%kal is feljebb kuszhat:)

FlybyWire 2019.03.06. 12:30:53

Egyetértek minden előttem szólóval, ez a cikk Magyarországon egy komplett baromság.
Itthon az égvilágon mindenki az alacsony páratartalommal küzd, erre ez, itt így???
Hülyék, istenem....

Ha persze szar szigetelésű, áthűlő falak vannak, lefedve valamivel ott egyes-egyedül lehet gond, de ez már a putri kategória, ahol a legkisebb gond a páratartalom, a 12 fokos fal meg 10 fokos talajmenti huzat mellett....

darlacko 2019.03.06. 12:43:29

A száraz levegő mennyire jó az asztmásoknak? Télen központi fűtéses lakásban emlékeim szerint csontszáraz volt a levegő, szárasnak a nyálkahártyák, ettől aztán lehet köhögni.
Ami probléma lehet az az, hogy sokan kicseréltették a nyílászáróikat modern műanyagra, ami sokkal jobban szigetel, mint a régi fa. Ilyen nyílászárók mellett figyelni kell a penészesedésre. Sajnos a régi, szétszáradt fa ablakkereteknél nem annyira merül fel a magas páratartalom problémája Magyarországon, inkább az a helyzet, hogy mindig túl alacsony a páratartalom.
UK-ban más a klíma, mások az építkezési szokások, mások a problémák. Eleve hagyományosan arrafelé egyrétegű üveggel látták el az ablakokat, ami miatt lecsapódott a pára a belső felületen és indult a penészesedés. A brit lakások többsége sokkal rosszabbul szigetelt, mint a magyar lakások többsége. A klíma nedvesebb, de mérsékeltebb hőmérsékletek jellemzik.

Andy73 2019.03.06. 12:50:09

Skóciában egész évben sokkal párásabb a levegő, közel a tenger és a Golf-áramlat. Skóciában élő magyarok arra panaszkodtak, hogy a szabadban nyáron sem száradtak meg a ruhák, arról nem is beszélve, hogy naponta többször is eshet az eső.
Az egyébként jó tanács, hogy ha lakásban/házban szellőztetünk, akkor többet kell szellőztetni, de ezt józan ésszel is be lehet látni, akkor a ruha is jobban szárad.

Andy73 2019.03.06. 12:52:28

@Andy73: Javítás: Az egyébként jó tanács, hogy ha lakásban/házban szárítunk ruhát, akkor többet kell szellőztetni, de ezt józan ésszel is be lehet látni, akkor a ruha is jobban szárad.

különvélemény 2019.03.06. 13:02:19

Télen pont, hogy bent jó teregetni, mert a kinti 60%-os páratartalom bent 20%-os lesz.
Tehát csak ki kell nyitni 1-2 percre az ablakot, és ismét száraz a levegő.

Nyáron meg hosszabban is tudsz szellőztetni, tehát mindegy.

"Kisgyerekek esetében az ideális páratartalom ennél kicsit magasabb, akár 70 százalék is lehet."

Én inkább ettől tiltanám el az embereket.
Nemegy kisgyerekes családnál jártam, ahol 26 fok 80+%-os páratartalom volt télen, az ablakon folyt a víz, nehogy valami baja legyen szegény gyereknek. Ezért van olyan sok asztmás, beteges gyerek.

FlybyWire 2019.03.06. 13:08:43

@különvélemény: A túl száraz még rosszabb, kiszárad az orr-garat és megy minden tüdőre kapásból.

Void Bunkoid 2019.03.06. 13:21:35

Egy fontos aspektus ki lett felejtve.

Mi van akkor, ha nem tudok máshol teregetni (pl mert nincs sem udvar, sem terasz, sem erkély)?

Amúgy az előzőekhez csatlakozom, egy - főleg szigetelt - panelben csak jót tud tenni a néha pusztítóan száraz, páramentes levegőnek egy kis izzadó ruha.

Almandin 2019.03.06. 14:08:39

@különvélemény: Na, ez Magyarországon valóban sok családnál így van. Rettegnek a friss, hűvös levegőtől, túlfűtik a lakást, túlöltöztetik a gyereket. Nyilván kihűteni se kell a lakást, de sokan nem fogják fel, hogy a lakás penészedése sokkal egészségtelenebb, mintha a gyerek néha találkozik egy kicsit hűvösebb levegővel.
Én nem is bírnék meglenni meg aludni egy forró, túlfűtött lakásban. Állítólag Európában a magyarok azok, akik átlagosan a legmelegebbre fűtik a lakásaikat. Érdekes, ott sincs arányaiban több megfázásos megbetegedés, ahol a többség hűvösebb lakásokban lakik.

Almandin 2019.03.06. 14:10:08

@FlybyWire: Ez is igaz, a középút a jó.

FlybyWire 2019.03.06. 14:12:51

@Almandin: a rendesen befűfött lakás nehezen penészedik. Az inkább csak a relatíve hideg felületeken szokott megmaradni, ahol kicsapódik a nedvesség.
Itthon azért ez elég ritka.
Az íreknél (éltem ott pár évig), ez állandó küzdelem. Rengeteg az asztmás, összehasonlíthatatlanul több, mint nálunk.

Almandin 2019.03.06. 14:13:58

@Void Bunkoid: Olyan lakásban, ahol nem könnyen megoldható a ruhaszárítás, érdemes beruházni egy szárítós mosógépbe. A másik, amivel vigyázni kell, az a konyha szellőzése. Ha nem jól megoldható, kell egy páraelszívó. Ha jól szellőztethető, én azt mondom, legyen hidegebb, de ne legyen penész.

Sir Gombóc 2019.03.06. 14:38:25

@Void Bunkoid: 30+ évet laktam panelban, szigeteletlen és szigetelt falakkal is, de sosem az alacsony páratartalom volt télen a probléma, hanem épp az ellenkezője. A szigetelés viszont megoldotta a penész problémát, mert megszüntette a hőhidakat.

qwertzu 2019.03.06. 15:14:01

Nálunk speciel tényleg probléma a magas páratartalom. 50ezer körül lehet venni páramentesítő gépet, ami egy éjszaka alatt kiszed 3 liter vizet a levegőböl. A ceresit stophoz hasonló szaroknak ne dőljön be senki, hatástalanok.

2019.03.06. 15:16:31

@Pic:
A cikk azoknak szólt akiknek a magas páratartalom okoz gondot. De leírta azt is, hogy az ellenkezője is gond. Az, hogy nálatok az ellenkezője gond, nem azt jelenti, hogy nincs olyan, ahol meg ez

Nálunk például a magas páratartalom a gond. Kis területű szocreál téglalakás, konvektoros fűtéssel, egyik oldalon szigetelt, másik oldalon szigeteletlen fallal, műanyag nyílászárókkal. Nagyon könnyen 60% fölé megy a relatív páratartalom, és egyes helyeken hőhidak vannak, így az 50-60%-os páratartalom is már penészesedéssel járhat egyes falszakaszokon, ezért igyekszünk 40-50% között tartani. A fürdőszobának meg nincs az ajtaján kívül más szellőztetési lehetősége. És persze mivel kicsi a lakás, csak az egyetlen szobában tudunk teregetni télen.

Amilyen módszereket használunk:

- Rendszeres kereszthuzatos szellőztetés, ahogy a posztban is volt róla szó.
- Párátlanító készülék, főleg teregetéskor, amitől amúgy hamarabb is száradnak, néha fürdéskor, illetve utána. Mivel a párátlanítás kis mértékben fűt is, ezért annyira nem veszteség ami áramot elhasznál.
- Melegebb napokon reggel azért néha teszünk ki teregetni ruhát, de este be kell szedni.
- A legkönnyebben penészedő gócpontokat penészgátló festékkel festettük le.
- Ha valahol penész jelenik meg, azonnal kiírtjuk klóros penészírtó sprayvel

2019.03.06. 15:19:37

@FlybyWire:
Ez így volt, amíg meg nem jelentek a jól szigetelő nyílaszárók. Azóta sok helyen okoz problémát télen a magas páratartalom, főleg kis lakásokban

2019.03.06. 15:28:07

@különvélemény:
"Télen pont, hogy bent jó teregetni, mert a kinti 60%-os páratartalom bent 20%-os lesz.
Tehát csak ki kell nyitni 1-2 percre az ablakot, és ismét száraz a levegő."

Télen reggelente 5-6 percet szellőztetek kereszthuzatban, ez jellemzően 60-ról leviszi 45%-ra. Nyilvan téli reggeleken jóval magasabb a kinti relatív páratartalom a 60%-nál, hiszen nem véletlenül van dér/harmat hajnalban.

Egyszer meg véletlenül nyitva felejtettem az egyik ablakot fűtés mellett, 12 óra múlva volt olyan 30% körül, de egy száraz nap volt egyébként.

Szóval ennyit arról a 20%-ról. Egyébként sokat számít az is, hányadik emeleten van a lakás, milyen földrajzi környezetben.

2019.03.06. 15:32:31

@Almandin:
A gond az, hogy minél kisebb egy főre nézve a lakás, annál nagyobb gond a párásodás (az ember a legnagyobb páratermelő), és annál valószínűbb, hogy nincs hely szárítógépnek. A kombó gép is nagyobb, mint egy normál mosógép, meg állítólag könnyebben elromlik, mint két külön gép.

benőjenő 2019.03.06. 15:46:53

télen 22% a páratartalom a lakásban. mindenki a téli párásításról beszél, mennyire fontos. hagyjuk már.

Noár 2019.03.06. 15:51:05

légyszi csak a szárítógépet ne!!! köszi! Föld bolygó

2019.03.06. 16:55:54

@benőjenő:
Másoknál meg 60%, és a téli páramentesítésről beszélnek.

benőjenő 2019.03.06. 17:06:46

@Zabalint: rendben, de azért abban megegyezhetünk, hogy a cikk általános jelleggel született, és úgy értelmezve enyhén szólva is csúsztatás?

különvélemény 2019.03.06. 18:04:10

@FlybyWire:

Ja, ezért írtam, hogy direkt jó télen bent teregetni, mert párásít.
Ha túl sok a pára, csak 1-2 perc és máris nem az.

különvélemény 2019.03.06. 18:10:57

@Zabalint:
Ha télen szárítani akarsz, szellőztess rövid időre többször.
A levegőt simán visszamelegíti a fal és az összes berendezési tárgy percek alatt.
Csak cserélni kell a levegőt.
Nem hajnalban kell szellőztetni, hanem kicsit később.
Elméletben 60% 0 fok, az 14% 22 fok, ha fúj a szél és van kereszthuzat elvileg kivitelezhető anélkül, hogy jelentősen megugrana a fűtési költség.

különvélemény 2019.03.06. 18:15:11

@Zabalint:
Nyárra meg vegyél Peltier-es párátlanítót, termoelektromos néven megy nálunk azt hiszem, a többi nem ér semmit.

eßemfaßom meg áll 2019.03.06. 20:01:45

"de sok lakásban nincs hely a mosógép mellett"

mekkora szerencse, hogy a szárítógépet üzemszerűen lehet a mosógép tetején tartani :) (nyilván nem felültöltős esetén)

eßemfaßom meg áll 2019.03.06. 20:11:30

Nálunk ezen a télen soha nem volt 50% alatt a páratartalom a házban (itt jelezném, hogy nem mindenki él távfűtéses panelben) szóval messze nem igaz, hogy télen mindig mindenhol alacsony.

Szárítrógép és kész. Az ember életminősége egy kategóriát emelkedik amikor megszabadul a száradó rongyoktól.

eßemfaßom meg áll 2019.03.06. 20:16:57

@Zabalint: nagyon kicsike lyuknak kell ahhoz lenni, hogy ne lehessen benne valahol elhelyezni egy 60x60x80cm-es kockát

sundi titi 2019.03.06. 20:25:03

A szárítőgépből hova lesz a pára?

eßemfaßom meg áll 2019.03.06. 20:41:46

@sundi titi: belefolyik egy dobozba mint kondenzvíz és kiöntöd a végén a lefolyóba.

goodjohnwin 2019.03.06. 22:07:21

Kifejezetten jobban alszom akkor, amikor a szobában teregetek, úgyhogy a cikk klikkvadász címe rám biztos nem vonatkozik.

A szárítógép viszont az amerikaiak környezetkárosító úri huncutsága, ahol a kertvárosi birkákat meggyőzték reklámokkal, hogy erre szükségük van, hogy fokozzák a fogyasztást. Ebben társak voltak a HOA-k, (lakástulajdonosok bizottsága), akik megtiltották a kerti teregetést sznob, esztétikai okokra hivatkozva.

2019.03.07. 06:31:59

@benőjenő:
Nem, mert a cikk megjegyzi, hogy mindkét véglet problémás a száraz levegő is, de konkrétan az egyik problémáról ír.

2019.03.07. 06:32:48

@különvélemény:
Nem otthonról dolgozok, tehát nem igazán kivitelezhető, amit írsz.

2019.03.07. 06:40:32

@különvélemény:
Nyáron ez nem probléma, csak télen.

A Peltier-esek kis teljesítményűek, ilyen max. 0.3-0.5l/napot tudnak (papiron, mert ezeket 80-os páratartalom és 30 fok mellett adják meg), tehát semmit nem ér. Nekünk kompresszoros van, ami már értelmes mennyiséget képes felszedni. Hidd el, alaposan körbejártam a témát.

2019.03.07. 06:43:40

@eßemfaßom meg áll:
36 négyzetméter. De nem csak hogy csak a hely kell neki, hanem lehetőleg közel kellene lennie a vízhez, tehát konyhában vagy fürdőszobában. A fürdőszobába mosógép sem fér, ezért a konyhában van, ahol már minden hely fel van használva, mosogatógép sincs.

eßemfaßom meg áll 2019.03.07. 06:53:42

@goodjohnwin: Ja, pont mint a mosógép. Szólj az aszonynak, hogy mosson teknőben hiszen nem vagytok ti konzumidióták.

eßemfaßom meg áll 2019.03.07. 06:57:01

@Zabalint: "hanem lehetőleg közel kellene lennie a vízhez" Miért is? Mehet akár a nappaliba a TV alá is, csak egy konnektor kell neki.

2019.03.07. 07:52:15

@eßemfaßom meg áll:
Gondoltam kell kivezetés, de akkor ezek szerint van tárolós is. Ettől függetlenül nincs nappali, csak egyetlen szoba ami nappali is hálószoba is egyben, nincs TV sem felesleges porfogónak, csak szükséges dolgok vannak a lakásban, a szobában sem lenne igazán hely még egy szárítógépnek is.

2019.03.07. 07:58:03

@goodjohnwin:
Nem vagyok benne biztos, hogy ahol télen a párásodás a probléma, ott energetikai szempontból olyan sokat jelentene a szárítógép. Ugyanis bent teregetéssel sokkal többet kell szellőztetni, emellett a párásabb levegő felmelegítése is többlet energia, ráadásul a párolgás hőfelvétellel járó folyamat, gyakorlatilag azt az energiát a akkor is meg kell termelni, ez esetben a fűtésnek, ami a szárításhoz kell.

eßemfaßom meg áll 2019.03.08. 07:26:52

@Zabalint: Mindegyik tárolós (mármint ami kondenzációs elven megy nem légkivezetéssel de oda meg nem lefolyó kell hanem lyuk a falba)

"csak szükséges dolgok vannak" Ugye ez döntés kérdése,kinek mi a szükséges. Mi pl az elromlott szárító helyett azonnal vettünk újat mert évtizedeket esik vissza az ember komfortérzete nélküle szóval a "szükséges dolog" kategóriába esik

"energetikai szempontból olyan sokat jelentene a szárítógép"

Egy höszivattyús megeszik havonta egy ezresnyi áramot. Egyszerűen nem tétel.

eßemfaßom meg áll 2019.03.08. 07:32:46

@eßemfaßom meg áll: És az még nincs benne a történetben, hogy a szárítóban szárított ruha SOKKAL puhább, kellemesebb mint a teregetve szárított. Szóval az amcsi háziasszony nem azért vett anno szárítót mert megtiltották neki az udvari teregetést hanem azért mert elélvezett amikor a kezébe vette az első szárítóban szárított törölközőt és emellett átgondolta mennyivel kisebb melo két egymás melletti/feletti gépbe átdobni a rongyokat mint kicipelni az udvarra, negyedórát teregetni, várni egy napot majd kimenni és leszedni, lerázni róluk a madárszart, esetleg ujra mosni ha jött egy gyors saras zápor.

2019.03.08. 08:03:54

@eßemfaßom meg áll:
Igen, döntés kérsése, hogy mi szükséges. Pl. kidobhatnám a ruhásszekrényeket ruhástól, esetleg a franciaágyat is...

eßemfaßom meg áll 2019.03.09. 08:15:46

@Zabalint: Ez egy olyan dolog, hogy a mosógép is sokkal több helyet elfoglal fixen mint a kádba betett mosóteknő, mégis helyet szorítottál a mosógépnek.

2019.03.11. 09:14:07

@eßemfaßom meg áll:
Kád az nincsen, zuhanyzó van :-)

Tudod ez olyan, mint mikor egy haverom azt mondta, hogy olyan nincs, hogy egy táskába még egy zokni ne férne be, tehát teljes indukcióval belátható, hogy a táskába végtelen számú zokni fér bele. Pedig de, van olyan. Mi pedig így is csúcsra járatjuk ketten egy 36 négyzetméteres lakásban a helykihasználást, a háztartások többségével szemben pedig nincs felesleges lomhalmazunk, szigorűan selejtezünk, és csak akkor veszünk új használati tárgyat, ha valamit le is selejtezünk előtte. Mindennek viszont nem tudunk korlátozott térben helyet biztosítani.

eßemfaßom meg áll 2019.03.11. 15:55:06

@Zabalint: Te nyertél. Mindenesetre nem irigyellek.
süti beállítások módosítása