Szemtorna 6 lépésben

2016.11.22. 09:47

Tényleg javulhat szemtornával a látásunk? A szemünket ugyanolyan harántcsíkolt izmok mozgatják, mint amilyenek testünk más részén találhatóak. Így a frissítő, célzott tornáztatásuk a szem esetében is előnyös. A szemtorna mellett a szemmasszázs és a szemek pihentetése is hatékony megoldás lehet.

utikalauzanatomiaba-szemtorna.jpg

Lássuk, milyen szemtornát végezzünk!

A modern életmód különösen igénybe veszi szemeinket. Az ülő életmód, a kevés mozgás, a városi szennyezett levegő, a kevés szabadban eltöltött idő általában sem kedvez az egészségünknek, a szemünket pedig ezeken kívül  a napi sok órás képernyőnézés (legyen az okostelefon, tablet, számítógép vagy tévé) terheli meg leginkább.

A szinte pislogás nélkül a monitorra meredve, szemünket folyamatosan nagy összpontosításra kényszerítjük, ráadásul mozdulatlanul, szűk keretek között, hiszen kis területet figyelünk azonos, kis távolságról. Az eredmény kifáradás, túlterhelés, szemszárazság. A szemek nyugalmi állapotukat távolra nézés alkalmával veszik fel (az adott szemre vonatkozó optimális legnagyobb távolságról beszélünk). Közelre nézve szemizmaink monoton munkát végeznek, egy idő után elfáradnak. Ezt elkerülhetjük, ha óránként tartunk pár percnyi szünetet, amikor felállunk, mozgunk, a távolabbi tárgyakra fixálunk, a szemünket lehunyjuk, pihentetjük, vagy éppen tornáztatjuk kicsit.

utikalauzanatomiaba-szemtorna2.gif

6 tipp a hatékony szemtornához

1. Pislogjunk ütemesen!

Lazán mozgassuk át testünket. Sétáljunk pár lépést, végezzünk kar- és lábkörzést, törzsdöntést, derékhajlítást, fejkörzést. Szemeinket ütemesen hunyjuk le, szorítsuk be, nyissuk ki, pislogjunk.

2. Fókuszáljunk váltakozó távolságra!

Szemünkkel végezzünk az addigival ellentétes „munkát”. Aki eddig a monitort nézte, távolabbi tárgyakra koncentráljon, nézzen ki az utcára, vagy figyelje az égbolton a felhőket. Váltakozva tekintsünk távolra (például egy képre a falon), és nagyon közeli, szemünktől 6-8 cm-re lévő tárgyra.

3. Végezzünk szemkörzést!

Körözzünk szemünkkel felváltva, minden irányba, 8-10 alkalommal egymás után.

4. Kövessük kezünk mozgását!

Tartsuk előre kinyújtott karjainkat, koncentráljunk tekintetünkkel az összetett kezünkre, majd nagyon lassan nyissuk szét azt, és továbbra is előre nézve, „szemünk sarkából” kövessük kezeink mozgását.

5. Végezzünk finoman szemmasszázst!

Két kezünkkel párhuzamos mozgást végezve, hüvelykujjal masszírozzuk a belső szemöldöksarok alatti mélyedést, majd hüvelyk és mutatóujjunk közé fogva orrnyergünk legkeskenyebb részét, finoman dörzsöljük fel és lefelé néhányszor.

6. Pihentessük a szemünket!

Különösen az égő, erősen túlterhelt szemnek tesz jót, ha pihentetjük. Hunyjuk le és tegyünk rá állott-hűsítő borogatást, legalább egy tiszta, megnedvesített zsebkendőt.

 A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sZulamith 2016.11.22. 19:41:02

Nekem megvan Harry Benjamintól a "Tökéletes látás szemüveg nélkül" c. könyve. Többek között olyan fejezetekkel, mint: Látásjavitás, Szemizom- és nyakgyakorlatok. Az 1974- ben irt könyvben még a számitógép nem szerepel, de akár arra is szólhatna. Sokat használok belőle én is. Pl: szemizom- és nyakgyakorlatok részt. Szemüveget olvasásra hordok.

átlátó 2016.11.23. 11:33:57

7 nem volt? Egyébként.

true story 2016.11.23. 20:43:59

Kar hogy azok a harantcsikolt izmok, amirol irtal azok a szemmozgatasata es nem a fokuszalasra alkalmassak. A sugarizmok nem edzhetoek. Nezz utana, mielott valotlant allitasz az interneten. Nem vagy egyedul de ez nem etikus.