Útikalauz anatómiába

Miért dugul be a fülünk repülésnél?

2017.08.15. 09:33

Aki valaha egyszer is ült már életében repülőn, biztosan tapasztalta azt a furcsa érzést, amikor fel- és leszállás során pillanatok alatt bedugul a füle. Ez egy természetes jelenség, amely az esetek többségében pár percen belül önmagától is elmúlik. De vajon mi okozza, mit tehetünk ellene, és milyen következményei lehetnek?

utikalauzanatomiaba-fulfajas-repules-repuloful.jpg

A repülésnél, fel- és leszálláskor jelentkező füldugulást, fülfájást a légnyomás változása okozza. A repülőgép felszállása közben a légnyomás csökken, a magasban kisebb a középfülben uralkodónál, majd leszálláskor újra megemelkedik. A dobhártya két oldalán létrejövő nyomáskülönbség kiegyenlítése az orrüreg hátsó részét a középfüllel összekötő járat, a fülkürt (Eustach-kürt) feladata. Nyeléskor az Eustach-kürt megnyílik, levegőt enged be vagy ki a középfülből, így kiegyenlíti a nyomáskülönbséget.  Ha ez a „szellőzés” nem történik meg rövid idő alatt, mert az Eustach kürt, leggyakrabban nyálkahártya duzzanat miatt nem tud megnyílni,  akkor barotraumáról, a nyomás kiegyenlítődésének zavaráról beszélünk, ami kellemetlen füldugulással, pattogással, fülcsengéssel, fülfájással, a dobüregben bevérzéssel, átmeneti hallásromlással, szédüléssel és hányingerrel is járhat.

Egészséges, felnőtt embereknél a füldugulás többnyire spontán elmúlik, tartósan nem okoz gondot. A repülés kellemetlen mozzanata lehet azonban azoknál, akiknél alkati adottság vagy betegség miatt az orrüregek amúgy is nehezen átjárhatók (például nyálkahártya-duzzanat, náthás orrdugulás, melléküreg-gyulladás esetén). A gyerekeknél pedig eleve gyakoribb a nagyobb orrmandula, a fülkürt elhelyezkedése, a nyálkahártyájuk gyakoribb duzzanata, a melléküregek rosszabb „szellőzése” miatt. Ha a barotrauma tünetei fokozottan jelentkeznek, vagy a repülés után is elhúzódnak, mielőbb forduljon szakorvoshoz, kérjen kivizsgálást, mert a „repülőfül” más fülbetegségek kockázatát is növelheti.

utikalauzanatomiaba-tinnitus.jpg


Öt tipp a „repülőfül” megelőzésére, enyhítésére


Használja a fülkürthöz közeli izmait!

A repülő fel- és leszállásakor a rágózás, a gyakoribb nyelés, az ásítás, vagyis az állkapocs és az arcizmok mozgatása segítheti a fülkürt megnyitását és ezáltal a nyomás kiegyenlítését. A nyeléshez a nyálelválasztást fokozhatjuk egy-egy, például hűsítő mentolos cukorka elszopogatásával is.

Igyon egy hűsítőt!

Apró kortyokban iszogatva is csökkenthetjük a füldugulás kockázatát. Alkoholos ital nem ajánlott, mert dehidráló hatású, ami a száraz levegőjű gépen még inkább irritálhatja a nyálkahártyákat.

Ha náthás, légúti fertőzése van, vagy allergiás lehetőség szerint ne utazzon repülővel!

Ha mégis repül, használjon orrcseppet vagy orrsprayt a felszállás előtt, hogy megelőzze a fájdalmas füldugulás, barotrauma kialakulását. Ilyenkor gyakoribb „orrtoalette” javasolt.

Gyorsítsa a nyomáskülönbség kiegyenlítődését!

Búvárok is szokták alkalmazni az ún. Valsalva-manővert, vagyis befogott orrnyílások és csukott száj mellett próbálkoznak a levegő kifújásával. Ez is segíthet helyreállítani a nyomásviszonyokat a fülbe. Ez csak akkor alkalmazható, ha nincs váladék az orrüregekben.

Használjon speciális füldugót!

A különlegesen erre a célra kifejlesztett, több hajlékony redővel ellátott, szilikon füldugó enyhíti a nyomáskülönbség miatt a dobhártyára nehezedő nyomást.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskutyauto 2017.08.16. 20:55:07

Nagyon jó írás, tömör, lényegretörő, elmés, pontos... profi búvárként mondom ezt... pl ciki, pedig tanultam, de a Valsalva manőver megnevezést elfelejtettem... egyszerűen csak egyenlítésnek hívjuk ugyebár...

registerz 2017.08.16. 21:35:26

@kiskutyauto: Hozzátenném, hogy a Valsalva-manővert leszálláskor javallott alkalmazni, mivel akkor növekszik a külső nyomás, amit belülről egyenlítünk ki. Mi is csak egyenlítésnek tanultuk, nem felejtetted el, nem is tanultad. CMAS-os vagy?

vaki78 2017.08.16. 21:58:35

Nyelés meg hasonlók helyett a rágózás is jó ötlet, nekem egyik kollégám ajánlotta egyszer és bevált

]{udarauszkasz 2017.08.17. 06:39:44

En szoktam repulni olyan dolgokkal,amelyekben semmifele nyomaskiegyenlites nincsen (altalaban sikloernyovel.)
Asitas,vagy asitas szeru manoverek jol szoktak jonni ilyenkor, az allkapocs kiakasztasa tobbszor egymas utan osszenyitja a szajureget,es a hallojaratokat,igy ki tud egyenlitodni a nyomas. A nyeles ezzel szemben nem mindig jon be,sot,sokszor fajdalmas is lehet.

Son of White Horse 2017.08.17. 07:39:53

1, Leszállásnál befogott orral fújni.
2, Felszállasnál befogott orral szívni.

Nekem mindig bevált.
süti beállítások módosítása