Útikalauz anatómiába

9 tévhit és tény a balkezességről

2016.08.09. 10:15

A világon minden tizedik ember balkezes, vagyis dominánsan a bal kezét használja mindennapi tevékenységei során. Van, aki bosszantó, legyőzendő hátrányként éli meg ezt a tulajdonságát, más egyszerű adottságként, ami semmilyen hatással nincs az életére, és akad olyan is, aki az előnyeit is megtalálta. Sokféle mítosz és tévhit él a balkezességről, utánajártunk a legizgalmasabbak igazságtartalmának.

utikalauz-anatomiaba-balkezesseg.jpg

 

Lássuk a leggyakoribb tévhiteket és tényeket a balkezességről!

Tévhit: A balkezesség egyfajta fejlődési rendellenesség

Tény: Nincs tisztázva maradéktalanul az eltérés oka. Valószínű, hogy a magzati fejlődés korai szakaszában alakul ki, megfigyelték, hogy koraszülöttek, ikrek, alacsony születési súllyal világra jött babák és az idősebb anyák gyermekei gyakrabban balkezesek. Genetikai meghatározottság is szerepet játszhat benne, bár még egypetéjű ikrek között is előfordul, hogy az egyik bal-, a másik jobbkezes.

Tévhit: A balkezesek jobb agyféltekéje aktívabb

Tény: Ez csak mítosz, kutatások szerint a jobb és bal agyfélteke használatában nem mutatkozik különbség a jobb- és balkezesek között: mindkét csoportbeliek többségének a bal agyféltekéje az aktívabb.

Tévhit: A balkezesek kreatívabbak

Tény: Ez egy elterjedt hiedelem, de nem sikerült meggyőzően bizonyítani. Már csak azért sem, mert a kreativitás foka nagyon nehezen mérhető. Egy 1995-ös tanulmány ugyan azt állítja, hogy a balkezes férfiak kreatívabbak, gondolkodásuk ötletgazdagabb, rugalmasabb, mint a jobbkezeseké. Nőknél nem találtak ilyen összefüggést a kreativitás és a domináns kézhasználat között. A művészek vagy más, kiemelkedően sikeres emberek között a társadalom egészéhez hasonló arányban fordulnak elő balkezesek.

Tévhit: Hajlamosabbak a mentális betegségekre

Tény: Ennek van alapja, legalábbis a Yale Egyetem 2013-as tanulmánya szerint a balkezesek körében magasabb egyes pszichotikus betegségeknek: például a skizofrénia, a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar gyakrabban fordulnak elő a balkezeseknél.

utikalauz-anatomiaba-tenyek-tevhitek-balkezesseg.jpg

Tévhit: Iskolai teljesítményük rosszabb, mint jobbkezes társaiké

Tény: A 10-11 évesnél fiatalabb, vagyis alsó tagozatos iskolások körében valóban kimutatható valamelyes különbség: az írás-olvasás tanulásában és a kézügyességet igénylő tárgyakban a bal kezüket illetve a mind a két kezüket egyformán használók kicsit rosszabbul teljesítenek, több köztük a diszgráfiás (az írászavaros) és a diszkalkuliás (számolászavaros).

Ez a hátrány azonban nagy valószínűséggel a technikai nehézségekkel magyarázható, hiszen az iskolai gyakorlat, a mutatott minta a jobbkezes domináns kézhasználatra épül, a használati tárgyak is a jobbkezesek igényeihez igazodnak, így egy balkezesnek több időre van szüksége ugyanazon szint eléréséhez.

Az első iskolai évek után ez a különbség elenyészik. Sokat árthat viszont, ha erőszakkal átszoktatják a gyermeket a jobb kéz használatára.

Tévhit: Egyes sportokban jobbak

Tény: Ez sem teljesen légből kapott: vannak olyan ütésre, dobásra vagy közelharcra épülő sportágak, például a tenisz, az ökölvívás, a párbajtőrözés vagy a kardvívás, ahol az ellenfél védelmi stratégiáját megzavarhatja az övétől eltérő domináns kézhasználat. Ha mindketten ugyanazt a kezüket használják, ez a különbség eltűnik.

Tévhit: A balkezeseknek nagyobb az esélyük bizonyos betegségekre

Tény: Van benne valami, legalábbis angol kutatók szerint, akik az emlődaganat, egyes bélproblémák és autoimmun betegségek, bizonyos alvászavarok nagyobb kockázatát mutatták ki a balkezeseknél. Az összefüggés annyiban valós lehet, amennyiben a balkezességhez kapcsolt alacsony születési súly és a koraszülöttség, az emiatti gyengébb immunrendszer az egész élet során megnöveli bizonyos betegségek rizikóját.

utikalauzanatomiaba-balkezes-vezetes.jpg

Tévhit: Ügyetlenebbek a közlekedésben

Tény: Nem mutatható ki ilyen különbség, semmivel sem szenvednek el többször közlekedési balesetet, mint a jobbkezes autóvezetők.

Tévhit: Rövidebb ideig élnek, mint a jobbkezesek

Tény: Nem mutatható ki ilyen különbség. Ráadásul idősebb korban egyre nehezebb megállapítani a domináns kézhasználatot, hiszen egy idő után sokan „kétkezessé” válnak.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

So No 2016.08.10. 08:41:05

Anyam 28 volt amikor megszulettem. Egy hetet kestem, es 4 kilo 60 dekaval lattam meg a napvilagot.
Olyan "hatalmas" (68cm!!!) voltam, hogy 3 nap mulva amikor hoztak haza, a korhaz elott megkerdeztek, miert volt bent a pici.

Ne menjunk bele az agyfeltekek eltero hasznalatanak mitoszaba, inkabb ugorjunk egybol a kovetkezo pontra. (a kreativitasra)
Sokaig enekkaros voltam, szindarabokban szerepeltem (masok szerint nagy sikerrel),
eltem a Balaton partjan portrerajzolasbol, es egyszer meg felolvaso estem is volt mint "fiatal kolto".
Egyetemi eveim alatt egyik nagy sikerem egy agypreparatun volt.
A bal felteken az agykamrakat, a jobb felteken a rostallomany mutattam be. (Ebbol is latszik, hogy tanultam par dolgot a feltekekrol is.)

Mentalis betegsegem nem volt. Meg egy divatos depresszio, vagy panikbetegseg sem. Felesegem szerint orjito, hogy mindig mosolygok, meg alvas kozben is.

Az iskolaban csodagyereknek tartottak. Mar ot eves koromban tudtam irni es olvasni ugy, hogy szuleim nem tanitottak.
(Ezt egyebkent fiam is "orokolte" tolem. Pl. negy evesen gond nelkul osztott, szorzott szaz alatti szamokkal, valami egeszen furcsa keztechnikaval)
Nyertem matekversenyeket, felveteli nelkul mehettem az Istvan matek tagozatara, onnan ssont nelkul a SOTE-ra.
(Meg abban az idoben, amikor nem adtak mindenre extra pontokat, es a felveteli tenyleg felveteli volt) Vegult informatikus lettem. :XD :XD :XD
A SOTE-n elvegzett komplex teszt szerint nemcsak a normal IQ-m, de a "gyors", es a "manualis" IQ-m is joval atlag feletti, ami nagyon ritka dolog.
Sajnos elegge "bohemre" sikeredtem, igy ezen kepessegeimet nem hasznaltam ki igazan.
Hacsak azt nem vesszuk annak, hogy egy nap alatt kepes voltam 4-4-5 eredmennyel harom szigorlatot megcsinalni. (Pulmonologia-radiologia-orthopedia)

A labdajatekokhoz, ugyessegi sportokhoz nagyjabol olyan affinitasom van, mint a baletthoz. Eroemelesben viszont jo voltam. Manapsag pedig a hegyeket jarom kedvenc XC bringammal.
(Illetve jartam, mert itt Malajziaban erre nincs lehetosegem)

Barhol barmikor kepes vagyok elaludni, akar egy "vodor" kave megivasa utan is. A betegsegek nagy ivben elkerultek, es remelem ez ezutan is igy marad.

Jogositvanyom sosem volt, viszont rendszeresen (napi szinten) kozlekedtem kerekparral.

Meg elek.

udvozlettel egy balkezestol, aki nem hisz a baromsagokban...

panamcat 2016.08.10. 08:56:37

A nagyobb probléma inkább az, hogy valaki (bár ritkábban már szerencsére) próbálja áttképezi a gyerekét balról- jobbkezesre.
Nos, én ismerek ilyen személyt, és ugyan megmaradt végül balkezesnek, de a tanár!! anyja által (pont az iskolaérettség időszakában) gyártott és elkövetett elmebeteg elmélet és átszoktatási gyakorlatok miatt, most felnőttkorára az illetőnek komoly pszichés gondjai vannak.

So No 2016.08.10. 09:04:55

@panamcat: Nalunk a szuleim meg buszkek is voltak ra, hogy balkezes vagyok, mert a balkezesek "tehetsegesebbek".

Don B 2016.08.10. 09:10:20

Jobb kézzel írok, ballal dobok.
Bal lábbal rúgom a labdát, jobbal ugrok távolba.
Akkor most velem mi is van??

Szelid sunmalac 2016.08.10. 10:22:13

Ezt a faszsagot ki hordta ossze ilyen szep csokorba?

Serivor 2016.08.10. 10:42:40

@panamcat: Általában meg lehet úszni némi dadogással... Szerencsére nálam le is tettek az átszoktatásról, amikor elkezdtem dadogni.

@Don B: Te vagy az átlag. Szerintem nagyon ritka az, aki "tiszta" jobbkezes-lábas, meg az is, aki tisztán balkezes.

Én például ballal eszem a levest, de a villa a bal kezemben van, mint a jobbkezeseknek.

Orban VikTROLL 2016.08.10. 10:57:12

A post marhasag, ezek nem tevhittek, mert soha senki nem hallotta vagy allitotta ezeket dolgokat.

Az viszont teny, hogy a balkezesek nagy gecik, mert csak azert csinaljak, hogy ezzel provokaljak idegesitsek a tobbseget. Ok is jobb kezesek, csak szemetkednek, azt hiszik ettol kulonbek lesznek.

s 2016.08.10. 15:49:29

Tévhit: XXXXX
Tény: Van benne valami.

Okés, de akkor mi a faszért írsz?

gym 2016.08.10. 16:09:44

A "Egyes sportokban jobbak" ponthoz. Balkezes vagyok, és 20 évig versenyszerűen pingpongoztam. Nem voltam kiemelkedően jó játékos, de sokan nem szerettek ellenem játszani a balkezességem miatt. Viszont én sem szerettem balkezesek ellen, tehát a "Ha mindketten ugyanazt a kezüket használják, ez a különbség eltűnik." megállapítás nem igaz. Hiszen a balkezes is legtöbbször jobbkezesek ellen tréningezik, versenyez, így ezt szokja meg. A balkezes ellenfél a balkezesnek is szokatlan.

gym 2016.08.10. 16:14:51

@So No: A szerénységet nem írták a balkezesek jellemzői közé, de Te azt is sikeresen cáfoltad. :)

efi 2016.08.10. 19:39:00

Nem "tévhit", hanem "állítás" lenne a megfelelő fogalom.
A balkezesek tolják a tollat és nem látják, amit írnak. Ez nem tévhit.

torró 2016.08.10. 20:30:14

@efi:
És mégis szépen írnak! Nincs jelentősége.
Csak röviden! Feleségem annak idején balkezesnek született, de a szülők annak idején, a "szép kezed"-el jelszóval, próbálták átnevelni. volt is problémája bőven. Az első lányunk balkezes lett, de mi már nem erőlködtünk vele tapasztalatból. Általános, gimnázium kitűnő tanuló, majd maximális pont eléréssel, ELTE matek fizika szak, majd vendéglátó, és pénzügyi számviteli diploma. Ennyit a balkezesekről. Persze tudom, hogy ez nem általánosan érvényes mindenkire.

Sajtkukac 2016.08.10. 21:02:02

A jobbkezesség részben öröklött, részben szerzett tulajdonság.
Ha nem akarjuk, hogy a gyerek-ember balkezes legyen, akkor már a legelején (amikor elkezd kanállal enni 1-2 évesen) kell a jobb kéz használatára szoktatni.
Már 3-4 évesen is késő valakit átszoktatni, iskolai években meg már majdnem lehetetlen. Persze biztos vannak jó páran, akik eredendően nem tudnak jobb kézzel enni/irni, de szerintem ilyen kevés van.
Mivel az agyféltekéknek is meg van az öröklött tulajdnosága, ezt a balkezesség megkavarhatja egy kicsit, de nem feltétlenül döntő tényező.
A fő ok, amiért érdemes jobbkezesnek lenni, az az irás, meg az, hogy sok eszköz van ami csak a jobbkezesek számára kényelmes/használható.
Sajnos mostanában divat lett a különcködés, ezáltal a balkezesség különlegesként hirdetése is...

dezsoke007 2016.08.11. 08:53:09

@Sajtkukac: miért is KELL átszoktatni valakit egyik kézről a másikra?

Szelid sunmalac 2016.08.11. 09:11:50

@torró: En szinten balkezes vagyok, de olan ocsmanyan irok, hogy en magam sem tudom elolvasni. Volt hogy foiskolan kaptam 1-est, mert a tanar nem birta kiolvasni.

Balt 2016.08.11. 10:36:19

@gym: Az az érdekes, hogy az ollót is megszokjuk: azzal csak jobb kézzel lehet vágni. Vsn 1 balkezes ollóm: katasztrófa. :)

gym 2016.08.11. 19:30:38

@Balt: Én nem tudok jobb kézzel vágni. A formára alakított jobbkezes ollót nem tudom használni, de balkezest meg nem vettem, "semleges" ollóim vannak, és bal kézzel használom. Arra viszont csak felnőtt fejjel döbbentem rá, hogy a balkezes olló fordítva is záródik. Ez soha nem zavart...

Sajtkukac 2016.08.11. 21:29:02

@dezsoke007:
Én pont arról beszéltem, hogy ha már át kell szoktatni, akkor már késő. Kezdetektől fogva ajánlatos a jobb kéz használatát tanitani, s nem rácsodálkozni a szülőknek arra, hogy "milyen különleges a mi gyerekünk", mert a bal kezével fogta meg először a kanalat...
Persze ha a sokadik próbálkozás után is a bal kezével csinál mindent, akkor rá kell hagyni, de hogy a szülők már az első alkalom után ráhagyják (ráfogják) a gyerekre, hogy balkezes, az szerintem elég felelőtlen dolog...
süti beállítások módosítása