Iskolakezdés! De mit reggelizzen a gyerek?

2019.09.02. 11:42

Összegyűjtöttünk pár tippet iskolakezdésre, hogy milyen reggelivel indítsuk el gyermekünket az iskolába, és mi kerüljön az uzsonnásdobozba.

iskolakezdes_reggeli.jpg

Mit reggelizzen a gyerek iskola előtt?

- Helyezzük előtérbe a teljes kiőrlésű, magas rosttartalmú kenyérféléket, pékárukat.

- Válasszunk a sovány felvágottak közül, például sonkaféléket.

- Kenhetünk a kenyérre zöldségkrémet is, például vöröslencsekrémet, padlizsánkrémet, hummuszt stb.

- A friss zöldségek se maradjanak ki a reggeliből. 

- Kínálhatunk a szendvics mellé tejtermékeket illetve gyümölcsöt.

- A cukrozott reggelizőpelyhek helyett válasszuk a hozzáadott cukrot nem tartalmazó, natúr készítményeket. Keverhetünk hozzá friss gyümölcsöt, olajos magvakat.

- Étvágytalanság esetén indíthatunk egy kevés savanykás gyümölcslével, gyümölcspürével (elég ebből pár kanál is). Ez képes beindítani a nyálelválasztást, így fokozva az emésztést, az étvágyat. Hagyjunk időt a gyermeknek az étkezésre. Érdemes akár egy picivel korábban felkelni, vagy többször megkínálni a reggelivel. Amennyiben ekkor is visszautasítja csomagoljuk el, hogy el tudja magával vinni, hátha az első óra végére már megjön az étvágya.

- Ezen kívül ne feledkezzünk meg a folyadékfogyasztásról reggel sem!

Mit egyen tízóraira, uzsonnára a gyerek az iskolában?

- gyümölcs, zöldség

- kisebb szendvics, pl. rozskifli is, sajttal és zöldséggel, akár valamilyen zöldségkrémmel megkenve

- joghurt, kefir, tejdesszert

- hozzáadott cukrot nem tartalmazó, magas rosttartalmú keksz

- egy kis dobozban előre elkészített zabkása gyümölccsel

uzsonnasdoboz.jpg

Az iskolai büfék kínálatából mit érdemes választani?

A különböző iskolai büfék választéka elég eltérő lehet. Sok helyen még mindig megtalálható például a csokoládé, chips, finomított pékáru, cukorka. Azonban vannak nagyon jó példák is, ahonnan tényleg nyugodt szívvel választhat a gyermek akár gyümölcsöt, zöldséget, teljes kiőrlésű szendvicset, tej-, tejterméket. A büfé előtt állva általában úgyis a gyermek óhaja, illetve a kortársak hatása fog érvényesülni. Ha már otthon tudatos táplálkozásra igyekszünk nevelni a gyermeket, nagyobb eséllyel fogja az egészségesebb nyersanyagokat, élelmiszereket választani a büféből is. A kevésbé egészséges kínálatot felsorakoztató iskolai büfék esetében sok esetben jobb megelőzni a kísértést és ha mód van rá, akkor előre elkészíteni az egészséges tízórait, vagy uzsonnát, amit magával tud vinni a gyermek.

Az iskolakezdés feszültsége kihathat a gyerek étkezési szokásaira

Vannak gyerekek, akik stresszevéssel reagálnak bizonyos feszültebb helyzetekre, ugyanakkor vannak olyan esetek, ahol éppen az ételek visszautasítása figyelhető meg. Ilyen esetben célszerű a kiváltó okot megkeresni és megszüntetni, amennyiben pedig szükség van rá, gyermekpszichológushoz fordulni.

A cikk Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusának közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

I_Isti 2019.09.03. 10:36:06

1. Gyerek a hat éves is, meg a tizenöt éves is. Egészen más mennyiséget eszik egy hat éves, mint egy 15. (Majd egy 15 éves 180 cm magas beéri tízóraira egy gyümölccsel?)
2. Elméletileg mindez szép és jó, de a gyakorlat az, hogy a legtöbb gyerek semmit nem reggelizik otthon, és csak valami borzalmas fornetti szerűséget kap reggeli gyanánt, meg valami cukros üdítőt. Ennél pedig szinte bármi jobb.
6 évesen ne vegyen a gyerek semmit a büfében, 16 évesen meg akkor sem lehet leállítani a büfézést, ha éppenséggel szeretnénk helyette valami egészségesebb kaját etetni vele.

szivar 2019.09.03. 11:09:12

A humusz az jó esetben a talaj felszínén található. A keresett szó a hummusz. :)