Így kerüljük el a hízást a nyaralás alatt

2019.07.23. 16:09

Kutatások szerint egy-egy hosszabb nyári vakáció alatt a legtöbb ember hízik néhány kilót. Az sem ritka, hogy egy két-három hétig tartó nyaralás során akár 3-4 kiló plusz is felszalad. Nem meglepő, hiszen ilyenkor sokan elengedik magukat a táplálkozás terén is egy kicsit: több édességet, több egyszerű szénhidrátban, és zsírban gazdag ételt esznek, esetleg több alkoholt isznak és kevesebbet mozognak. De mit tegyünk, hogy ne hízzunk meg a nyaralás alatt? Milyen trükkökkel marad élvezetes a vakáció anélkül, hogy felszednénk pár kilót? Összegyűjtöttünk pár tippet.

hizas_nyaralas.jpg

 

Az all inclusive veszélyei

Talán leginkább akkor fenyeget a nyaralás alatti meghízás, ha úgynevezett all inclusive ellátásra fizettünk be. Itt lényegében egész nap ehetünk, és bizony nagyon nehéz ellenállni a kísértésnek, ha egész nap dúsan megrakott asztalok várnak. Mégis érdemes ilyenkor is betartani legalább két szabályt. Az egyik, hogy egy nap csak öt alkalommal, reggel, tízórai idején, délben, uzsonnaidőben és este együnk. A másik pedig, hogy kis adagokat. Megkóstolhatunk többféle íncsiklandó ételt, de azok tényleg kis adagok legyenek. Lebegjen a szemünk előtt a mértékletesség. Ha ezt a két szabályt betartjuk, és egyébként egyszerűen elkerüljük a büfét, talán nem lesz olyan sokkoló a mérlegre állni a nyaralás után.

A reggeli étkezés fontossága

A szállodai reggelik általában nagyszerűek, és sok választási lehetőséget kínálnak. Sokan mégis a cukros péksüteményeket, müzliket választják, mások pedig az otthoni mintát követve alig esznek valamit reggel, hogy a nap későbbi részében aztán annál bőségesebben pótolják a kimaradt étkezést. Egyik sem jó megoldás: nyaralás alatt próbáljunk meg arra törekedni, hogy együnk minél több egészséges, de tápláló dolgot reggelire, de mértékkel. Jó választás lehet a teljes kiőrlésű, vagy rozskenyér sovány felvágottal, sok zöldséggel, vagy a zabkásák gyümölccsel, gyümölcsökkel kiegészített joghurttal, friss saláták, de a tojásból készült ételek is megfelelőek. Egy frissen elkészített zöldséges omlett, rozskenyérrel, frissen facsart gyümölcslével és vízzel például remek napindítás.

Ne felejtkezzünk meg a vízről!

Vakáció alatt szeretnénk minél inkább kényeztetni magunkat, ez természetes. Ilyenkor többet engedünk meg magunknak az italok terén is, legyen szó akár cukros üdítőkről, akár alkoholról. Mégsem szabad megfeledkezni arról, hogy a legfontosabb folyadék a víz, ebből kell a legtöbbet fogyasztani a nyaralás alatt is. Még akkor is igyekezzünk legalább napi két-három liter vizet meginni, ha sok mást is iszunk mellette. Ami pedig az alkoholt illeti, a nyaralók körében legnépszerűbb italok, a sör és a koktélok hizlalnak a leginkább. Néha érdemes koktél vagy sör helyett egy rozé fröccsöt vagy egy pohár száraz vörösbort választani.

Nassoljunk, de ésszel!

Persze nem kell lemondani az összes finomságról a nyaralás alatt. Lehet a strandon, vagy egy-egy kirándulás alatt is kicsit nassolni, de érdemes végiggondolni, hogy mit választunk. A sütemények, jégkrémek és fagylaltok helyett alkalmanként beiktathatunk egy-egy egészségesebb, de ugyanolyan finom nassolnivalót is. Ilyenek például a gyümölcsök, a sajtok, a különböző olajos magvak, például a dió, a mandula, a pisztácia, a kesudió vagy a makadámdió. A strandon pedig a vattacukor és egyéb cukorbombák helyett válasszuk inkább a főtt kukoricát.

Ne hanyagoljuk el a mozgást!

A nyaralás alatt felszaladó kilók egyik oka, hogy kimaradnak az otthon megszokott rendszeres edzések. Legyen szó akár konditeremről, akár a heti egy-két úszásról vagy fociról, már ezek elmaradása is számít. Nem kell azonban egy tengerparti nyaralásnak okvetlenül arról szólnia, hogy két hétig csak fekszünk egy nyugágyban. A vakáció jó alkalom lehet arra, hogy kipróbálunk új sportokat, legyen az a kajakozás, a vízisí vagy a rafting. Kevésbé kalandvágyó nyaralók pedig az úszás mellett kocoghatnak a parton, biciklizhetnek vagy tehetnek hosszú sétákat.

 

nyaralas.jpg

Végre ehetünk lassan

Használjuk ki, hogy végre van időnk nyugodtan enni, nem kell sietni sehova. A hízáshoz az is hozzájárulhat, ha gyorsan, kapkodva eszünk. Ez ugyanis könnyen túlevéshez vezethet, hiszen nincs elég idő arra, hogy az agyunkig is eljusson, hogy tele vagyunk. Nyaralás alatt végre van lehetőség a hosszú, komótos étkezésekre, az ízek élvezetére, ahelyett, hogy csak belapátoljuk az ételt. Ez pedig abban is segít, hogy ne szedjünk fel plusz kilókat a vakáció alatt.

 

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zabalint 2019.07.24. 09:16:51

Irodai rabszolgaként nem fizikai pihenést kell választani nyaralásnak, és akkor inkább arra kell vigyázni, nehogy túl sokat fogyjunk.

Exkalibur70 2019.07.24. 11:00:19

Egy all inclusive nyaralás elég csábító a zabálásra. A nap 24 órájában ételektől roskadozó asztalok komoly kihívás elé állítják a súlyát tartani kívánó utazót.

Zabalint 2019.07.29. 11:00:30

@Exkalibur70:
Egy ok, hogy ne all inclusive nyaralást válasszunk.

Emellett az all inclusive nyaralás a punnyadáson kívül kizár minden programot. Nem fogsz elmenni egész napos túrára, városnézésre, de még kajálni sem fogsz máshol, mert ebédelni is a szállodában fogsz. Gyakorlatilag otthon is lehetnél egy szállodában.