Mit tegyünk, ha megsérül a bicepszünk?

2018.03.13. 15:16

Fiatal sportolók legtökéletesebben edzett, kidolgozott izmaival is előfordulhat baleset. Még inkább igaz ez idősebb korban, edzetlenül végzett terhelés, vagy túlterhelés kapcsán. De vajon mit tehetünk, ha megsérül a bicepszünk? Hogyan kezelhető az ily módon kialakult deformitás?

 

A vállat az alkarral összekötő, a könyök hajlításáról és forgatásáról gondoskodó bicepszizom a felkar elülső részén helyezkedik el, mindkét vége inakkal kapcsolódik a csontokhoz. A bicepsz felső végénél lévő ín a váll körül kettéválik egy hosszú és egy rövid fejre. A hosszú fej a vállízületen keresztül halad és az ízület vápájának felső szélén, a rövid fej pedig a lapocka egyik csontnyúlványán tapad. A sérülések leggyakrabban a tapadási pontokon fenyegetik a bicepsz inait. Sorrendben leggyakoribb a hosszú fej sérülése, ezt követi az izom másik végének a könyöktájon való tapadásának sérülése. Legritkábban, csak kifejezetten nagy erőbehatásokra sérül a rövid fej.

Mitől sérülhet meg a bicepszünk?

A sérülés, szakadás létrejöhet egyszeri, nagy erőbehatásra, vagy hirtelen túlterhelés nyomán és -főleg az idősekre jellemző- degeneratív elváltozások, gyulladások következtében, illetve sorozatos mikrosérülések (ú.n. túlterhelés) következtében is. A sérülés általában gyakoribb negyven év feletti sportolók esetében. Testépítőknél, rendszeres, intenzív izomfejlesztésnél nő a kockázata. A sérülés gyakoriságát az anabolikus szteroidok használata tovább növeli.

A leggyakoribb, hosszú izomfej inának a szakadása esetén hirtelen, erős fájdalom jelentkezik a vállízület közelében, az izom ereje jelentősen csökken, és az izom domborulata lejjebb kerül, egy csomót) képezve a felkaron (ezt főleg külföldi irodalomban Popeye-deformitásként is emlegetik). Ha a bicepsz hosszú fej ina szakad le, akkor ez az izomcsomó, „izomhas” a könyök irányába csúszik le, a közös alsó ín leszakadása esetén pedig felfelé, a váll irányába ugrik fel. Nyomásra fájdalommal reagál, duzzanat és vérömleny kialakulása kísérheti.  A bajt már a szakadás előtt jelezheti terhelés közbeni váll- vagy könyökfájdalom.

Az izom alakjának torzulását eredményezheti szakadás nélkül a bicepsz-ín túlerőltetése, gyulladása is. A jelenség több, mint a testépítők szépséghibája, hiszen a felkar ereje, teljesítménye akár harmadával is csökkenhet, a könyök is kevésbé hajlik és behajlítása fájdalommal jár.

A diagnózis a sérült beszámolója, panaszai és fizikális vizsgálat, a bicepsz tapintása alapján felállítható, amiben – részleges szakadás esetén – ultrahangos vagy MRI képalkotó vizsgálat segíthet.

 

Így kezelheti a sérült bicepszét

Ha a bicepszsérülés gyanúja felmerül, a kart fel kell kötni, a terhelést nem javasoljuk. Amennyiben erős fájdalmat érzünk, azt csillapítani kell. A duzzanatot illetve az esetleges vérömlenyt enyhíthetjük borogatással, jegeléssel. Minél előbb szakorvoshoz kell fordulni a sérüléssel (baleseti sebészetre vagy ortopédiára), mivel csak szakszerű vizsgálat dönthet arról, hogy elegendő-e konzervatív kezelés vagy műtéttel kell helyreállítani az izom működését. A konzervatív kezelés pihentetéssel, nem-szteroid gyulladáscsökkentőkkel, fizikoterápiával (iontophoresis, soft-lézer alkalmazásával), gyógytornával történhet.

Fiatalok és sportolók esetében, illetve a könyök-oldali ín szakadása esetén célszerűbb a műtét elvégzése, mivel egyébként jelentős izomerő gyengülés és funkciócsökkenés következhet be. Az idő fontos tényező, mivel a bicepszizom hajlamos a zsugorodásra, így minél hamarabb állítják helyre, annál teljesebb lehet a gyógyulás. Amennyiben az izom vállízületi közeli, hosszú fej ina szakadt le, akkor dönthetünk konzervatív kezelés mellett is. Ilyenkor a későbbi negatív hatás általában csak egy minimális erőgyengülés és kozmetikai (aszimmetria) lesz.

 

Nyolc tipp, hogyan kerülheti el a bicepsz sérülését

  • Kerülje a túlzott, egyoldalú terhelést! A bicepsz túlterhelése miatt gyulladás alakulhat ki, ami sérülékenyebbé teszi az izmot, ínszakadáshoz vezethet.
  • Ha könyök- vagy válltájéki fájdalom jelentkezik, kímélje az izmait a nagyobb megterheléstől, például nehéz tárgyak felemelésétől. Ha néhány napi kímélet, pihentetés ezt nem javítja, akkor forduljon szakorvoshoz!
  • Legyen óvatos, ha új, intenzív edzésprogramba vagy megterhelő tevékenységbe kezd, hagyjon időt annak fokozatos bevezetésére. Minél idősebb, annál többet!
  • Hallgasson testére! Ha izomfájdalmat érez egy tevékenység, például egy edzőtermi gyakorlat közben, álljon le vele, ne hagyja figyelmen kívül a jelzést!
  • Bánjon csínján a fájdalomcsillapítókkal, gyulladásgátlókkal! Ezek enyhítik a panaszokat, a gyulladást, de a kiváltó sérülést nem szüntetik meg.
  • Semmiképpen ne szedjen anabolikus szteroidokat, testtömeg növelőket! A szteroidok rengeteg, anyagcserére, szív- érrendszerre és a hormonális rendszerre gyakorolt negatív mellékhatásokon kívül fokozzák is az izomsérülés kockázatát is.
  • Sporttevékenység előtt sohasem maradhat el az alapos bemelegítés, edzés végeztével pedig időt kell szánni a levezető, nyújtó gyakorlatokra is.
  • Ha az izomfájdalom hosszabban, hetekig elhúzódik, vagy funkciókiesést, az izomerő gyengülését tapasztalja, ne várja meg a nagyobb bajt, például az ínszakadást, hanem mielőbb forduljon orvoshoz.

Fiatal sportolók legtökéletesebben edzett, kidolgozott izmaival is előfordulhat baleset. Még inkább igaz ez idősebb korban, edzetlenül végzett terhelés, vagy túlterhelés kapcsán. De vajon mit tehetünk, ha megsérül a bicepszünk? Hogyan kezelhető az ily módon kialakult deformitás?

utikalauzanatomiaba-bicepszserules.jpg

A vállat az alkarral összekötő, a könyök hajlításáról és forgatásáról gondoskodó bicepszizom a felkar elülső részén helyezkedik el, mindkét vége inakkal kapcsolódik a csontokhoz. A bicepsz felső végénél lévő ín a váll körül kettéválik egy hosszú és egy rövid fejre. A hosszú fej a vállízületen keresztül halad és az ízület vápájának felső szélén, a rövid fej pedig a lapocka egyik csontnyúlványán tapad. A sérülések leggyakrabban a tapadási pontokon fenyegetik a bicepsz inait. Sorrendben leggyakoribb a hosszú fej sérülése, ezt követi az izom másik végének a könyöktájon való tapadásának sérülése. Legritkábban, csak kifejezetten nagy erőbehatásokra sérül a rövid fej.

Mitől sérülhet meg a bicepszünk?

A sérülés, szakadás létrejöhet egyszeri, nagy erőbehatásra, vagy hirtelen túlterhelés nyomán és -főleg az idősekre jellemző- degeneratív elváltozások, gyulladások következtében, illetve sorozatos mikrosérülések (ú.n. túlterhelés) következtében is. A sérülés általában gyakoribb negyven év feletti sportolók esetében. Testépítőknél, rendszeres, intenzív izomfejlesztésnél nő a kockázata. A sérülés gyakoriságát az anabolikus szteroidok használata tovább növeli.

A leggyakoribb, hosszú izomfej inának a szakadása esetén hirtelen, erős fájdalom jelentkezik a vállízület közelében, az izom ereje jelentősen csökken, és az izom domborulata lejjebb kerül, egy csomót) képezve a felkaron (ezt főleg külföldi irodalomban Popeye-deformitásként is emlegetik). Ha a bicepsz hosszú fej ina szakad le, akkor ez az izomcsomó, „izomhas” a könyök irányába csúszik le, a közös alsó ín leszakadása esetén pedig felfelé, a váll irányába ugrik fel. Nyomásra fájdalommal reagál, duzzanat és vérömleny kialakulása kísérheti.  A bajt már a szakadás előtt jelezheti terhelés közbeni váll- vagy könyökfájdalom.

Az izom alakjának torzulását eredményezheti szakadás nélkül a bicepsz-ín túlerőltetése, gyulladása is. A jelenség több, mint a testépítők szépséghibája, hiszen a felkar ereje, teljesítménye akár harmadával is csökkenhet, a könyök is kevésbé hajlik és behajlítása fájdalommal jár.

A diagnózis a sérült beszámolója, panaszai és fizikális vizsgálat, a bicepsz tapintása alapján felállítható, amiben – részleges szakadás esetén – ultrahangos vagy MRI képalkotó vizsgálat segíthet.

 

Így kezelheti a sérült bicepszét

Ha a bicepszsérülés gyanúja felmerül, a kart fel kell kötni, a terhelést nem javasoljuk. Amennyiben erős fájdalmat érzünk, azt csillapítani kell. A duzzanatot illetve az esetleges vérömlenyt enyhíthetjük borogatással, jegeléssel. Minél előbb szakorvoshoz kell fordulni a sérüléssel (baleseti sebészetre vagy ortopédiára), mivel csak szakszerű vizsgálat dönthet arról, hogy elegendő-e konzervatív kezelés vagy műtéttel kell helyreállítani az izom működését. A konzervatív kezelés pihentetéssel, nem-szteroid gyulladáscsökkentőkkel, fizikoterápiával (iontophoresis, soft-lézer alkalmazásával), gyógytornával történhet.

Fiatalok és sportolók esetében, illetve a könyök-oldali ín szakadása esetén célszerűbb a műtét elvégzése, mivel egyébként jelentős izomerő gyengülés és funkciócsökkenés következhet be. Az idő fontos tényező, mivel a bicepszizom hajlamos a zsugorodásra, így minél hamarabb állítják helyre, annál teljesebb lehet a gyógyulás. Amennyiben az izom vállízületi közeli, hosszú fej ina szakadt le, akkor dönthetünk konzervatív kezelés mellett is. Ilyenkor a későbbi negatív hatás általában csak egy minimális erőgyengülés és kozmetikai (aszimmetria) lesz.

 

Nyolc tipp, hogyan kerülheti el a bicepsz sérülését

  • Kerülje a túlzott, egyoldalú terhelést! A bicepsz túlterhelése miatt gyulladás alakulhat ki, ami sérülékenyebbé teszi az izmot, ínszakadáshoz vezethet.

  • Ha könyök- vagy válltájéki fájdalom jelentkezik, kímélje az izmait a nagyobb megterheléstől, például nehéz tárgyak felemelésétől. Ha néhány napi kímélet, pihentetés ezt nem javítja, akkor forduljon szakorvoshoz!

  • Legyen óvatos, ha új, intenzív edzésprogramba vagy megterhelő tevékenységbe kezd, hagyjon időt annak fokozatos bevezetésére. Minél idősebb, annál többet!

  • Hallgasson testére! Ha izomfájdalmat érez egy tevékenység, például egy edzőtermi gyakorlat közben, álljon le vele, ne hagyja figyelmen kívül a jelzést!

  • Bánjon csínján a fájdalomcsillapítókkal, gyulladásgátlókkal! Ezek enyhítik a panaszokat, a gyulladást, de a kiváltó sérülést nem szüntetik meg.

  • Semmiképpen ne szedjen anabolikus szteroidokat, testtömeg növelőket! A szteroidok rengeteg, anyagcserére, szív- érrendszerre és a hormonális rendszerre gyakorolt negatív mellékhatásokon kívül fokozzák is az izomsérülés kockázatát is.

  • Sporttevékenység előtt sohasem maradhat el az alapos bemelegítés, edzés végeztével pedig időt kell szánni a levezető, nyújtó gyakorlatokra is.

  • Ha az izomfájdalom hosszabban, hetekig elhúzódik, vagy funkciókiesést, az izomerő gyengülését tapasztalja, ne várja meg a nagyobb bajt, például az ínszakadást, hanem mielőbb forduljon orvoshoz.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

A vállat az alkarral összekötő, a könyök hajlításáról és forgatásáról gondoskodó bicepszizom a felkar elülső részén helyezkedik el, mindkét vége inakkal kapcsolódik a csontokhoz. A bicepsz felső végénél lévő ín a váll körül kettéválik egy hosszú és egy rövid fejre. A hosszú fej a vállízületen keresztül halad és az ízület vápájának felső szélén, a rövid fej pedig a lapocka egyik csontnyúlványán tapad. A sérülések leggyakrabban a tapadási pontokon fenyegetik a bicepsz inait. Sorrendben leggyakoribb a hosszú fej sérülése, ezt követi az izom másik végének a könyöktájon való tapadásának sérülése. Legritkábban, csak kifejezetten nagy erőbehatásokra sérül a rövid fej.
Fiatal sportolók legtökéletesebben edzett, kidolgozott izmaival is előfordulhat baleset. Még inkább igaz ez idősebb korban, edzetlenül végzett terhelés, vagy túlterhelés kapcsán. De vajon mit tehetünk, ha megsérül a bicepszünk? Hogyan kezelhető az ily módon kialakult deformitás?

Fiatal sportolók legtökéletesebben edzett, kidolgozott izmaival is előfordulhat baleset. Még inkább igaz ez idősebb korban, edzetlenül végzett terhelés, vagy túlterhelés kapcsán. De vajon mit tehetünk, ha megsérül a bicepszünk? Hogyan kezelhető az ily módon kialakult deformitás?

 

A vállat az alkarral összekötő, a könyök hajlításáról és forgatásáról gondoskodó bicepszizom a felkar elülső részén helyezkedik el, mindkét vége inakkal kapcsolódik a csontokhoz. A bicepsz felső végénél lévő ín a váll körül kettéválik egy hosszú és egy rövid fejre. A hosszú fej a vállízületen keresztül halad és az ízület vápájának felső szélén, a rövid fej pedig a lapocka egyik csontnyúlványán tapad. A sérülések leggyakrabban a tapadási pontokon fenyegetik a bicepsz inait. Sorrendben leggyakoribb a hosszú fej sérülése, ezt követi az izom másik végének a könyöktájon való tapadásának sérülése. Legritkábban, csak kifejezetten nagy erőbehatásokra sérül a rövid fej.

Mitől sérülhet meg a bicepszünk?

A sérülés, szakadás létrejöhet egyszeri, nagy erőbehatásra, vagy hirtelen túlterhelés nyomán és -főleg az idősekre jellemző- degeneratív elváltozások, gyulladások következtében, illetve sorozatos mikrosérülések (ú.n. túlterhelés) következtében is. A sérülés általában gyakoribb negyven év feletti sportolók esetében. Testépítőknél, rendszeres, intenzív izomfejlesztésnél nő a kockázata. A sérülés gyakoriságát az anabolikus szteroidok használata tovább növeli.

A leggyakoribb, hosszú izomfej inának a szakadása esetén hirtelen, erős fájdalom jelentkezik a vállízület közelében, az izom ereje jelentősen csökken, és az izom domborulata lejjebb kerül, egy csomót) képezve a felkaron (ezt főleg külföldi irodalomban Popeye-deformitásként is emlegetik). Ha a bicepsz hosszú fej ina szakad le, akkor ez az izomcsomó, „izomhas” a könyök irányába csúszik le, a közös alsó ín leszakadása esetén pedig felfelé, a váll irányába ugrik fel. Nyomásra fájdalommal reagál, duzzanat és vérömleny kialakulása kísérheti.  A bajt már a szakadás előtt jelezheti terhelés közbeni váll- vagy könyökfájdalom.

Az izom alakjának torzulását eredményezheti szakadás nélkül a bicepsz-ín túlerőltetése, gyulladása is. A jelenség több, mint a testépítők szépséghibája, hiszen a felkar ereje, teljesítménye akár harmadával is csökkenhet, a könyök is kevésbé hajlik és behajlítása fájdalommal jár.

A diagnózis a sérült beszámolója, panaszai és fizikális vizsgálat, a bicepsz tapintása alapján felállítható, amiben – részleges szakadás esetén – ultrahangos vagy MRI képalkotó vizsgálat segíthet.

 

Így kezelheti a sérült bicepszét

Ha a bicepszsérülés gyanúja felmerül, a kart fel kell kötni, a terhelést nem javasoljuk. Amennyiben erős fájdalmat érzünk, azt csillapítani kell. A duzzanatot illetve az esetleges vérömlenyt enyhíthetjük borogatással, jegeléssel. Minél előbb szakorvoshoz kell fordulni a sérüléssel (baleseti sebészetre vagy ortopédiára), mivel csak szakszerű vizsgálat dönthet arról, hogy elegendő-e konzervatív kezelés vagy műtéttel kell helyreállítani az izom működését. A konzervatív kezelés pihentetéssel, nem-szteroid gyulladáscsökkentőkkel, fizikoterápiával (iontophoresis, soft-lézer alkalmazásával), gyógytornával történhet.

Fiatalok és sportolók esetében, illetve a könyök-oldali ín szakadása esetén célszerűbb a műtét elvégzése, mivel egyébként jelentős izomerő gyengülés és funkciócsökkenés következhet be. Az idő fontos tényező, mivel a bicepszizom hajlamos a zsugorodásra, így minél hamarabb állítják helyre, annál teljesebb lehet a gyógyulás. Amennyiben az izom vállízületi közeli, hosszú fej ina szakadt le, akkor dönthetünk konzervatív kezelés mellett is. Ilyenkor a későbbi negatív hatás általában csak egy minimális erőgyengülés és kozmetikai (aszimmetria) lesz.

 

Nyolc tipp, hogyan kerülheti el a bicepsz sérülését

  • Kerülje a túlzott, egyoldalú terhelést! A bicepsz túlterhelése miatt gyulladás alakulhat ki, ami sérülékenyebbé teszi az izmot, ínszakadáshoz vezethet.
  • Ha könyök- vagy válltájéki fájdalom jelentkezik, kímélje az izmait a nagyobb megterheléstől, például nehéz tárgyak felemelésétől. Ha néhány napi kímélet, pihentetés ezt nem javítja, akkor forduljon szakorvoshoz!
  • Legyen óvatos, ha új, intenzív edzésprogramba vagy megterhelő tevékenységbe kezd, hagyjon időt annak fokozatos bevezetésére. Minél idősebb, annál többet!
  • Hallgasson testére! Ha izomfájdalmat érez egy tevékenység, például egy edzőtermi gyakorlat közben, álljon le vele, ne hagyja figyelmen kívül a jelzést!
  • Bánjon csínján a fájdalomcsillapítókkal, gyulladásgátlókkal! Ezek enyhítik a panaszokat, a gyulladást, de a kiváltó sérülést nem szüntetik meg.
  • Semmiképpen ne szedjen anabolikus szteroidokat, testtömeg növelőket! A szteroidok rengeteg, anyagcserére, szív- érrendszerre és a hormonális rendszerre gyakorolt negatív mellékhatásokon kívül fokozzák is az izomsérülés kockázatát is.
  • Sporttevékenység előtt sohasem maradhat el az alapos bemelegítés, edzés végeztével pedig időt kell szánni a levezető, nyújtó gyakorlatokra is.
  • Ha az izomfájdalom hosszabban, hetekig elhúzódik, vagy funkciókiesést, az izomerő gyengülését tapasztalja, ne várja meg a nagyobb bajt, például az ínszakadást, hanem mielőbb forduljon orvoshoz.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Pervert SpiderMan 2018.03.15. 20:48:27

Kezdetben volt a szent fásli, amivel minden aktív sportoló megtanulta összerakni magát kissebb-nagyobb szakadások és ficamok után (kivétel persze amikor az ín szakadt le az izomról, vagy a másik végén a csontról) a gyógyulásig. Ezután jött a gumis fásli, amivel még egy komolyabb sérülés után is lábon el lehetett jutni a sportkórházig, ha ismerted annyira az emberi testet, hogy tudjad midet mihez kell rögzíteni. Jelenleg a legtutibb a kineziológiai tapasz, ami tudja ugyanazt, mint a gumis fásli, de kissebb sérülések esetén lehet vele tehermentesíteni is, ráadásul nem kell annyit tökölni vele és nem hajlamos lelazulni sem a mozgástól :)