Lesújtó adatok a túlsúlyról

2016.05.17. 10:06

Hazánkban minden harmadik felnőtt és gyermek túlsúlyos, így az elhízás napjainkra valódi népbetegség lett. A rendszertelen étkezések, a mozgásszegény életmód és a folyamatos stressz hatására szinte törvényszerű, hogy felugrik ránk pár kiló, amelyet aztán egyre újabbak és újabbak követnek. Pórbáljuk időben megállítani a folyamatot, mert a komolyabb túlsúly hosszú távon visszafordíthatatlan betegségek kialakulásához vezethet!

utikalauz_anatomiaba_tulsuly_elhizas.jpg

Tudja meg, mit tehet a túlsúly leküzdésére!

Az elhízás általában komoly problémát jelent a jóléti társadalmakban, de Magyarország ebből a szempontból különösen rossz helyzetben van: az európai országok között nálunk van a legtöbb elhízott ember, minden harmadik magyar túlsúlyos. A vizsgálatban a testtömegindex 30-as értéke felett számított valaki elhízottnak – a magyar nők több mint 30%-a tartozik ebbe a kategóriába.

Minden harmadik magyar túlsúlyos

Hazánk lakosságát különösen veszélyezteti a túlsúlyossá válás. Egy nemzetközi felmérés szerint Magyarországon 1990 és 2010 között megduplázódott az elhízottak száma. Ha még szélesebb perspektívából nézzük a jelenséget, egy másik kutatásból azt is megtudhatjuk, hogy az elmúlt közel 40 évben, azaz 1975 és 2015 között a túlsúlyos emberek száma a világon 105 millióról 641 millióra nőtt. Az átlagsúly évtizedenként másfél kilóval nőtt ebben az időszakban. Ha a folyamat nem áll meg, akkor 2025-ben a férfiak 18 százaléka, a nőknek pedig a 21 százaléka lesz túlsúlyos, áll az elemzésben, amely hozzáteszi, hogy a férfiak 6, míg a nők 9 százaléka lehet olyan mértékben elhízott, hogy az veszélyezteti majd az egészségüket.

A gyerekek sincsenek jobb helyzetben

Valamennyi EU tagországban igen jelentős problémát jelent a túlsúly, éppen ezért különös aggodalomra ad okot a kisgyermekkori és kamaszkori elhízás mértéke. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint az EU-ban a 6-9 éves korosztályban 2010-ben minden harmadik gyermek elhízott volt. A túlsúlyos gyermekek száma jelentős növekedést mutat - a számos nemzeti és regionális kezdeményezés ellenére. A testmozgás hiánya és a helytelen táplálkozás már születéstől kezdődően (sőt, a méhen belüli időszakban is) fontos meghatározói a későbbi túlsúly, illetve elhízás kialakulásának. Ráadásul a felnőttkori elhízás kockázata mérsékelhető a gyermekek életének első ezer napjában, egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozással.

De miért baj, ha valaki túlsúlyos?

A túlsúly bizonyított módon számos betegségnek áll a hátterében:

- A halálesetek közel 5%-ának ez áll a hátterében.

- A kövérség hozzájárul a szívbetegségek kialakulásához.

- A meddőséget és bizonyos rákos megbetegedések is összefüggésbe hozhatóak a pluszkilókkal.

- Az ízületek, a gerincünk és a porcok is megsínylik a felesleges kilókat.

A túlsúly veszélyei a gerincre

A túlsúlyos és elhízott egyének jobban ki vannak téve a krónikus fájdalom kockázatának, mert a többletsúly növeli az ízületekre, porckorongokra, csigolyákra eső nyomást, ezáltal strukturális változásokat és fájdalmat idézve elő a csont-ízületi mozgatórendszerben. A krónikus fájdalom továbbá csökkenti a fizikai aktivitást, ezáltal jelentős súlygyarapodást eredményez. A kóros elhízás ezenfelül több ponton nehezíti a gerincműtét kimenetelét és a gyógyulás folyamatát is.

Megoldás a túlsúlyra: mozgás és diéta

A kóros elhízás hátterében számtalan betegség állhat, amit érdemes kivizsgáltatni mielőtt egy teljesen inadekvát diétába fogunk. Mielőtt mindenféle sportokba, mozgásformákba kezdenénk a fogyás reményében, szükséges tudni, hogy szervezetünk készen áll-e ezekre a sportokra, és mekkora a tűrőképessége. A helytelenül megválasztott mozgásforma ugyanis nagy terhet ró a a szív-érrendszerre. Az ideális sportág kiválasztása során figyeljünk oda a mozgató szervrendszer, főként a gerinc terhelhetőségére. Extrém túlsúly, azaz 35-ös testtömegindex felett a hangsúly a diétán van, a mozgásban a könnyebb gyaloglások, óvatos lépcsőzések és az úszás jöhetnek szóba. 35-ös testtömegindex alatt a diéta szerepe mellett viszont a mozgás, a sport veszi át a vezető szerepet. A fokozott sporttal az életforma is változik, a mozgás a mindennapi élet szerves részévé válik. A normál értéknek számító, 25-ös testtömegindex mellett a fő cél, hogy önsanyargató diéta nélkül, rendszeres sporttal tudjuk tartani a testsúlyunkat.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.