Tilos vagy nem tilos? Ez itt a zsíros kérdés!

2015.06.16. 12:05

Egyéni alkatunk, genetikai örökségünk mellett testsúlyunk alakulását elsősorban az életmódunk és az étrendünk határozza meg. Az étrend és a hosszú távú súlygyarapodás összefüggéseit vizsgálva nemrégiben amerikai kutatók meglepő új felfedezéseket tettek.

dreamstime_s_55148106.jpg

Három egymástól független vizsgálat során 16 éven keresztül figyelték meg összesen 120 ezer férfi és nő étrendjének és súlyváltozásának alakulását. A közelmúltban lezárult kutatás eredményeit a The American Journal of Clinical Nutritionban publikálták a kutatók. A számos figyelemre méltó új megfigyelés közül fontos tudnivaló például, hogy a vörös húsok és a feldolgozott húskészítmények nagyobb arányú fogyasztása nagy eséllyel vezet súlygyarapodáshoz. Akik viszont többet esznek joghurtot, tenger gyümölcseit, csirkehúst (a bőre nélkül) azok könnyebben tudják tartani az egészséges és ideális testsúlyukat. Különösen érdekes, hogy utóbbi igaz a dió, az olajos magvak fogyasztóira is, pedig ezek a - köztudottan egészséges - élelmiszerek egyben kiemelkedően magas kalóriatartalmúak is, ami eddig elriasztotta a fogyasztásuktól a diétázókat. A kutatás legfontosabb megállapítása, hogy a kalóriák mechanikus számolgatása helyett érdemes jobban figyelni a táplálékok összetevőinek minőségére.

A zsíros sajt sem ördögtől való

A sajtok rajongóinak hozott igazán jó hírt a kutatás. Arra az izgalmas megállapításra jutottak, hogy az eddig feltételezettekkel ellentétben, a hosszú távú súlygyarapodásra, illetve csökkenésre nincs befolyással, hogy zsíros sajtot vagy soványat, teljes vagy alacsony zsírtartalmú tejet fogyasztunk, vagyis a tej és tejtermékek magasabb zsírtartalma nem vezet hosszú távú súlygyarapodáshoz. Mi több, az eredmények arra utalnak, hogy akik magasabb zsírtartalmú sajtot fogyasztanak, azoknak sokszor előnyösebb lesz az alakjuk a sovány változatot választókénál. A Tufts Egyetemen megállapították ugyanis, hogy azok az emberek, akik az alacsony zsírtartalmú tejtermékek fogyasztásához ragaszkodnak, más élelmiszereknél gyakrabban „lazítanak”, például több szénhidrátot fogyasztanak, mintha kompenzálnák a csökkent zsírtartalom miatti alacsonyabb kalóriabevitelt. Ez hosszú távon természetesen súlygyarapodáshoz vezethet.

Ne essünk át a ló másik oldalára…

Bár a fenti hír minden bizonnyal örvendetes a tejtermékek kedvelői számára, senki ne feltételezze, hogy ha mértéktelenül fogyaszt ezekből, feltétlenül fitt és egészséges marad. Ha ezek szerint a fogyókúrázók bátrabban ehetnek is sajtféléket, ugyanakkor nem árt figyelembe venni, hogy a sajtoknak általában magas a telített zsírsav- és a koleszterintartalma. Mindkettő növelheti a szívbetegségek és a stroke kockázatát. Van számos olyan sajtfajta is, aminek magas a só- (nátrium-) tartalma, ami szintén nem előnyös, hiszen a nagyon sok sót tartalmazó étrend összefüggésbe hozható veseproblémákkal, a magas vérnyomás kialakulásával és emésztőszervi betegségekkel is.  Tehát, aki szereti a sajtot, fogyassza nyugodtan, és akkor se aggódjon emiatt, ha fogyni szeretne, vagy megőrizni a vonalait. De - mint sok mást - a sajt fogyasztását sem érdemes egyoldalúan túlzásba vinni.

A cikk a Budai Egészségközpont munkatársainak közreműködésével készült

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Advanced Flight 2015.06.17. 10:11:10

Jó, tehát végül csak oda lyukadtunk ki, hogy kalóriaszámlálás - ami az egyetlen értelmes módszer a súlyunk kordában tartására.
Mert a zsíros sajtot evők nem azért maradtak karcsúbbak, mert a zsíros sajt valami csoda folytán kevésbé hizlal, mint a sovány sajt, hanem azért, mert a sovány sajtot evők másból többet ettek és így kalóriatöbblet keletkezett. Egyszerű matek.
Ennyi.

Burgermeister 2015.06.17. 14:14:15

Egyetértek, kalóriaszámlálás!!!