UV-sugárzás: veszély vagy áldás?

2014.06.10. 12:05

Miközben egy pillanatig sem vonjuk kétségbe az UV-sugárzás veszélyeit, nem szabad elfelejteni, hogy maga a sugárzás hasznos, sőt elengedhetetlen szervezetünk számára!

20140606-napozasBEK.jpg

Az elmúlt évtizedekben rengeteget hallhattunk a napozás, az UV-sugárzás veszélyeiről. Nem véletlenül, hiszen naponta érkeztek a hírek a földünket az ultraibolya sugárzástól védő ózonréteg elvékonyodásáról, ezzel egy időben a rosszindulatú bőrrák, a melanóma eseteinek megszaporodásáról.  Ugyanakkor a régi bölcs mondás szerint „nem szabadna a fürdővízzel együtt kiönteni a gyereket is”,hiszen megfelelő elővigyázatossággal, néhány egyszerű szabály betartása mellett nem kell lemondani a napfény áldásairól, a mértéktartó napozásról. A napsugarak ugyanis – ha gondoskodunk arról, hogy kárt ne okozzanak – sokat használhatnak, erősítik az emberi szervezet védelmi rendszerét, hozzájuttatnak a csontépítésben nélkülözhetetlen D-vitaminhoz, és több betegség esetében serkenthetik a gyógyulást.

Bársonyos, aranyos színű bőr

A napozás hatása nemcsak az, hogy divatos aranybarna színt kap a napsütötte bőr, hanem több elhúzódó bőrhiba, bőrbetegség esetén is jót tehet. Így például az erősen zsíros, mitesszeres, pattanásos, illetve a száraz, szeborreás bőrt a mértéktartó napoztatás tisztítja, fertőtleníti, erősíti, hámosítja.  A sugarak hatására ugyanis a bőrben lévő hajszálerek megtelnek vérrel, ezáltal javul a bőr (és közvetve az egész szervezet) anyagcseréje, oxigénellátása. A bőr tisztulásához hozzájárul az is, hogy a mikroorganizmusok, köztük a gyulladást okozó baktériumok nagy része az ibolyántúli sugarak hatására elpusztul.

Sokan szenvednek a testszerte foltokban megjelenő pikkelysömörtől, a pszoriázistól is. Leggyakrabban a végtagokon fordul elő, a bőr megvastagodásával, majd pikkelyes hámlásával, helyi gyulladásával jár. A hajas fejbőr pszoriázisa is gyakori, ilyenkor a beteg hajszálain nagy mennyiségben tapadnak meg a hámló, korpaszerű bőrpikkelyecskék. A napozás jót tesz, de ajánlatos a pszoriázisos bőrt csak délelőtt 10 óra előtt, vagy délután 17 óra után napoztatni. Az óvatosságra ebben az esetben fokozott szükség van, mivel a pszoriázisos betegek az UV-szűrő, fényvédő szereket is csak vigyázva használhatják, mert ezek tovább irritálhatják a sérült bőrfelületet.

Elegendő D-vitamin

A csontritkulás megelőzéséhez szintén jó hatású az okos napfürdőzés. A csontképzéshez ugyanis elengedhetetlen szükség van D-vitaminra, amely az ibolyántúli sugárzás egyik fajtája, az UV-B sugárzás hatására keletkezik a bőrben. A napfény biztosítja a szervezetünk számára elegendő mennyiségű D-vitamin mintegy 80 százalékát! A D-vitaminra a legtöbb szervünk megfelelő működéséhez szükség van, tartósan alacsony szintje több súlyos betegség veszélyét növeli. Nemcsak a csontritkulás kialakulásában, a kalcium felszívódási zavaraiban a fő bűnös a D-vitamin hiánya, hanem többek között  hozzájárulhat például a vastagbélrák, emlő - és prosztata daganatok, a szív-, érrendszeri betegségek, a meddőség, az asztma, az időskori szemészeti elváltozások kialakulásához is. A kutatások szerint a megfelelő D-vitamin szint bizonyos védelmet nyújt egyes fertőzések, például az influenza vagy a H1N1 vírus ellen is.

Alacsonyabb vérnyomás

Már évtizedekkel ezelőtt felfigyeltek a kutatók arra, hogy nyáron általában alacsonyabb vérnyomásértékeket mérnek, mint télen. Egy kutatócsoport nemrégiben összefüggést talált az erek tágulása, a vérnyomás csökkenése és a napfény hatása között. Kutatásaik szerint ugyanis az erek tágulása  nagyrészt az ereket bélelő sejtek által termelt nitrogén-monoxid gáznak köszönhető, márpedig ez a gáz napsütés hatására nagy mennyiségben keletkezhet a bőrben is, bejuthat a vérkeringésbe és tágíthatja a koszorúereket, csökkentheti a vérnyomást.

Lelkileg is feltöltődve

Nemcsak fizikailag, hanem lelkileg is hat ránk a napsütés. A természetes fény ugyanis a legjobb hangulatjavító, jótékony hatású depresszió, ideges feszültség esetén. A „fényterápia” azon alapszik, hogy a fény hatására szerotonin hormon termelődik a  szervezetünkben. Ezt a hormont a köznyelv leginkább „boldogsághormonként” ismeri, és tény, hogy ha nem is boldoggá, de frissebbé, élénkebbé válunk tőle. Ezzel szemben éjszaka illetve a fényhiányos időszakban a szervezet melatonin termelése nő meg, amely az alvásszükségletet növeli. A tapasztalat jóval megelőzte a jelenség okainak feltárását: már évszázadokkal ezelőtt, amikor a hormonokról még semmit nem tudott az orvostudomány, a kedélybeteg (kellően tehetős) embereknek délvidéki utazást javasolt kezelőorvosuk. Azt is régen megfigyelték, hogy ahol kisebb a napsütéses órák száma (például Skandináviában) ott több a depressziós ember, és az is régóta ismert, hogy a hosszú téli éjszakák, borongós, fényhiányos napok idején legtöbben aluszékonyabbak, fáradékonyabbak, lehangoltabbak, enerváltabbak, mint nyáron,  ami aztán február-márciusra a tavaszi fáradtságban tetőzhet.

Kerülje el a napégést!

Fontos tudni, hogy nem maga a napfény okozza a bőrrákot, hanem az óvatlan napozás, az esetleg többször is ismétlődő leégés. A bőr „nem felejt”, az okozott ártalmak évek során mintegy összeadódnak. Viszont, ha betartunk néhány egyszerű szabályt, nyugodtan élvezhetjük a napozás áldásait! A legfontosabb, hogy a déli órákat, 11-15 óra között tanácsosabb lehetőség szerint árnyékban tölteni. Fokozza a leégés veszélyét a vízről, üvegről, homokról visszaverődő fény is, és fényvédelemre gondolni kell akkor is, ha vízben vagyunk vagy a napot vékony felhőréteg takarja el. A bőr UV-védelméről magas faktorszámú készítményekkel kell gondoskodni, és egy jó napszemüveg se maradjon otthon, mert több súlyos, látásromlást okozó szembetegség rizikóját növeli a napozás. Különösen vigyázni kell a gyerekekre és a fehér bőrű, szőke vagy vörös hajúakra mivel az ő bőrük sokkal védtelenebb.

A napfény egészséges hatásai a mértéktartó napozással, a leggyilkosabb sugarak elkerülésével is érvényesülhetnek, és még csak egzotikus nyaralás sem kell hozzá. Egy parkban, erkélyen vagy akár a buszra várakozás perceit kihasználva is megfürdetheti az arcát a nap sugaraiban, és érezni fogja, ahogy kívül a bőrét, belül a lelkét is jótékonyan átjárja, átmelegíti.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.