Tényleg javítja a látást a répa?

2014.01.14. 12:15

Az egyik legrégibb legenda az étrend és egészség kapcsolatáról a sárgarépa látásra gyakorolt állítólagos jótékony hatása. De van-e igazság a közkeletű hiedelem mögött?
20130114_carrot-picture.jpg

A sárgarépa gazdag A-vitamin forrás, mely már magzat- és újszülött korban is kifejezetten fontos: a születést követően segít a sejtek egészségének fenntartásában, nélkülözhetetlen a csontok növekedéséhez és nem utolsó sorban hozzájárul a látás fejlődéséhez is.

Az A-vitamin felnőttkorban is hozzájárul a szem megfelelő működéséhez. Mindenekelőtt a retinában található fotoreceptorok pigmentjeinek van szükségük rá, melyek a látható fényt az agyba jutó idegi impulzussá alakítják. Az A-vitamin hiánya elsőként azokat a pigmenteket károsítja, melyek a gyenge fényviszonyok közötti látást teszik lehetővé, így a hiány korai szakaszában látászavar, közkeletű nevén farkasvakság következik be. A vitamin elhúzódó, hosszan tartó hiányakor az erős fényben való látás is károsodik, sőt, akár teljes vakság is előállhat.

A fejlődő országokban még manapság is sokan, elsősorban gyermekek szenvednek ennek a vitaminnak a hiányától. Ennek elsődleges oka az ő esetükben a nem megfelelő táplálkozás. Fejlett országokban, köztük Magyarországon viszont általában örökletes okokra vezethető vissza.

Ezek szerint tehát tényleg jobban látunk, ha sok répát eszünk?

Nem. A fentiek azt jelentik, hogy megfelelő A-vitamin bevitel esetén (melynek egy részét akár sárgarépával is biztosíthatjuk), elkerülhetjük a farkasvakságot. Fontos tudni azonban, hogy a látás élessége, pl. a rövidlátás nem javítható plusz A-vitamin bevitellel, mivel annak hátterében teljesen más okok állnak.

Felesleges tehát romló látás esetén A-vitamint szedni, mert túladagolása - főleg várandósok és a kisgyermekek számára - akár veszélyes is lehet. Kiegyensúlyozott étrend esetén egyébként is elegendő jut a szervezetbe. 100 ml pl. répalé már fedezi a napi szükségletet, de a répa mellett számos zöldség és gyümölcs, valamint az állati belsőségek, a tojás és a tejtermékek is tartalmazzák.

 A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.