Útikalauz anatómiába

Őrületbe kergeti a fülzúgás? 5 bevált módszer az enyhítésére

2016.09.20. 09:38

Sokak életét keseríti meg a gyakran jelentkező, netán állandósult fülzúgás. Ilyenkor az érintett egy zavaró – folyamatos csengő, sistergő, sípoló, morajló, zümmögő, kattogó, zúgó, dübörgő - alaphangot hall, mely akkor a legzavaróbb, amikor tökéletes csend veszi körül. Hogyan alakul ki ez a kellemetlen jelenség, és mit tehetünk ellene?

utikalauzanatomiaba-fulzugas-tanacsok.jpg

Lássuk a bevált praktikákat a gyötrő fülzúgás ellen!

A csend aranyat ér

A fülzúgás (tinnitus) sokkal gyakoribb, mint gondolnánk, a teljes népesség legalább 10-15 % -a szenved tőle. Idősebb korban gyakoribb, de a fiatalabbaknál is előfordulhat. A jelenség változatos intenzitású és jellegű tünetekkel járhat, és a hátterében is sokféle kiváltó okot találhatunk, de a teljes mechanizmusa nem tisztázott.

A fülzúgás változatos megjelenési formáiban közös, hogy az életminőséget, komfortérzetet jelentősen rontja, hiszen az éjszakai pihenés és a nappali tevékenységek hatékonyságát egyaránt megzavarja.

A legtöbb esetben szubjektív, vagyis műszerekkel sem lehet kimutatni, csak az érintett érzékeli, de jóval ritkábban előfordul az objektív fülzúgás is. Ez utóbbinál a zörejt a fejizmok, erek, valamilyen elváltozása okozza, ilyenkor sztetoszkóppal a vizsgáló orvos is hallja a zavaró alaphangot.

Mi okozza a fülzúgást?

Többféle fülbetegség (a fülkürthurut, a középfül-gyulladások, az otosclerosis, a hallócsontok elmeszesedése, a halláskárosodások), számos neurológiai elváltozás (koponya és agysérülések, agydaganat stb.), és belgyógyászati problémák (cukorbetegség, magas vérnyomás, érszűkület) is okozhatják.

Ezek mellett felléphet egyes gyógyszerek mellékhatásaként, fertőző megbetegedések, nyaki mozgásszervi gondok vagy fogászati problémák következményeként. De pszichés okok, stressz, neurózis is kiválthatják.

Zajártalom miatti belsőfül károsodás esetén is jelentkezhetnek a zavaró tünetek, például zenészeknél vagy építőiparban dolgozóknál.

utikalauzanatomiaba-tinnitus.jpg

Mit tehetünk az őrjítő hangzavar ellen?

A fülzúgással minél előbb orvoshoz kell fordulni, mivel súlyos következményeket, alvászavart, kimerülést, összpontosítási nehézséget, balesetveszélyt, illetve depressziót okozhat! A kiderítéséhez széleskörű kivizsgálás szükséges.

A tinnitus kezelési lehetőségei szerteágazóak, és sok esetben nem túl sikeresek. A kezelés a kiváltó októl függ: ha sikerül azonosítani a hátterében lévő alapbetegséget, annak kezelésével lehet eredményt elérni.

Milyen terápiákat vehetünk igénybe?

Számos terápiás lehetőség ismert, többek között a TRT (Tinnitus Retrening th) akupunktúra, hyperbarikus oxigén kezelés, lézerkezelés stb. Egy új terápiás megoldás az akusztikus CR neuromoduláció, mely a krónikus szubjektív fülzúgás kezelésében az eddigi tapasztalatok szerint reménykeltő.

Leggyakrabban az ún. fehér zaj terápiát alkalmazzák egy apró, fülbe helyezhető zajgenerátorral kellemes, lágy, folyamatos háttérzajt biztosítva nyomják el a fülzúgás zörejeit.

Gyógyszeres terápia során értágítók, keringésjavítók, feszültségoldó, hangulatjavító szerek stb. alkalmazására kerülhet sor.

Mit tehetünk saját magunk a fülzúgás enyhítésére?

Néhány jó tanácsot érdemes megfogadni, amelyekkel a beteg maga is hozzájárulhat a fülzúgás kellemetlen tüneteinek megelőzéséhez, illetve enyhítéséhez.

  • A zajos munkahelyen dolgozók a fülvédő eszközök használatával elkerülhetik a halláskárosodást, ami szintén gyakran jár együtt fülzúgással.
  • Halláscsökkenés esetén a hallás javítása, a hallókészülék folyamatos használata a fülzúgást is enyhíti.
  • Mivel a koffein és a nikotin érszűkítő hatású, fülzúgást okozhat, ezért jobb kerülni a kávé, az energiaitalok, a kóla túlzott fogyasztását és a dohányzást.
  • Halk zene vagy más, megnyugtató háttérzaj biztosításával elvonhatjuk az agy figyelmét a belső zajokról.
  • Fontos a stressz kezelés, enyhítheti a tüneteket a relaxáció, érdemes elsajátítani és gyakorolni is.

A cikk a Budai Egészségközpont szakértőinek közreműködésével készült.



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tökönrúgott Feleségek 2016.09.20. 21:09:56

Azért állandóan nem tudok zenét hallgatni. Sőt most, hogy erről olvasok még jobban cseng ...

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2016.09.20. 21:32:55

Nem pontosan tisztázni, mi is áll valóban a fülzúgás hátterében. Sajnos úgy tűnik, a magyar orvosok meglepően tudatlanok a Meniére betegséggel kapcsolatban.
Ennél a fülcsengés állandósul és mivel a hallóidegek károsodása miatt alakul ki, gyakorlatilag nincs megfelelő módszer a kezelésére.
Egyébként teljesen együtt lehet élni vele, az első pár hét a nehéz, aztán csak akkor veszi észre az ember, ha direkt arra figyel és ingermentes környezetben van.

Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2016.09.20. 21:35:41

"Nem árt tisztázni" akart lenni az elején... :)

janikácska (törölt) 2016.09.20. 22:11:35

lehet még kezelni kézigránáttal

blackybacsi 2016.09.20. 22:36:27

Nekem kb. fel eve alakult ki. Eleinte nagyon zavart. Mara vagy megszoktam, vagy enyhult. Amugy az oruletbe tud kergetni.
Vannak jo kis android appok statikus vagy termeszetes zorejekkel, hangokkal, madarcsicsergessel. Neha az segitett. Pl. Tinnitus Klänge

Before · http://azbeszt.blog.hu 2016.09.21. 08:01:21

Hát, ez egy igen intenzíven "nesze semmi, fogd meg jól" típusú poszt lett...

Tanácsos úr 2016.09.21. 09:56:05

Sajnos az ám a baj, hogy bár a paciensnek a füle zúg (vagyis van valami akusztikus szenzációja), ezt, legalább is az esetek többségében, nem a fül okozza. Az elmúlt 40 évben valahányszor a kezünkbe került valamilyen modern vizsgáló eljárás (volt néhány ilyen áttörés), mindig azt hittük, hogy most végre megtudunk valami a fülzúgás keletkezéséről. Ma már képesek vagyunk a belsőfülből/ről olyan akusztikus és elektromos szignálokat elvezetni és azokat analizálni amik akár egyes sejtek, vagy kisebb sejtcsoportok működését detektálja, de még egyetlen esetben sem sikerült a fülzúgás nyomára akadni. Magyarul: a hangok hallásának folyamatát a hallószerv sejtjeinek jól körülírható bioelektromos változásai kísérik, amiket mi kívülről láthatóvá tehetünk. Ugyanakkor a fülzúgást (tinnitust) nem kísérik ilyen, vagy hasonló jelenségek, amiből egyenesen következik, hogy a fülzúgáskor nem működnek sem a belsőfül (szőr)sejtjei, sem a ganglionsejtek, vagyis a tinnitus nem a (belső)fül produktuma. Hasonlóan nincs objektív nyoma a "magasabb" struktúrák (agytörzs) kontrollálatlan, vagy hibás működésének sem.

Szóval jelenleg fingunk sincs, hogy a betegek által hallott hangok hol és hogyan generálódnak és még kevésbé tudjuk, hogy mi okozza őket. Ennek megfelelően nem is tudjuk kezelni. Ezért van egy jó terápia helyett 500 rossz. Egyik sem állta (vagy állná ki) ki a dupla-vak próbát. Ez persze egy cseppet sem zavar bennünket, fül-orr-gégészeket és nagy elánnal írunk elő különféle gyógymódokat. Persze tessenek figyelembe venni, hogy mi ebből élünk.

Daily Shark: te meg egyszerűen ostoba vagy. A tudatlanok bizonyossága.

Skywatcher 2016.09.21. 10:36:40

A cikk valóban nesze-semmi-fogd-meg-jól, köszönjük szépen, aki benne van ebben a szarban, az eddig is tudta ezeket :)
Viszont legalább megint kipanaszkodhatom magamat, amit már rég tettem.
Nálam kb 4 éve jelentkezett először a fülzúgás, vagy csengés inkább. Egyik reggel felkeltem, és csengett a fülem, főleg bal oldalról, de nem határozottan, inkább bal hátulról, mintha a fülhallgató balance-ját elhúznánk 30%-al balra kb. Érzes, magas, sistergős zaj, a legjobban ahhoz hasonlít (évek alatt volt időm kitalálni ezt a hasonlatot), mintha cintányérra homokot szórnának. :)
Először nem törődtem vele, majd elmúlik, máskor is volt már, hogy pár percre sípolt a fülem, bár nem így. De nem múlt el. Napokig jelen volt, és rohadtul zavart, mert elaludni is órákba telt. Folyamatosan erre figyeltem, a munkámra sem tudtam koncentrálni, zenét hallgattam, este TV mellett aludtam el.
Soha életemben nem hallgattam hangos zenét, nem jártam koncertekre, diszkóba, sehova. Nem ért hangos hanghatás, nem csaptak a fülemre, nem ért fejsérülés. Nem stresszes az életem a szó klasszikus értelmében, minden rendezett körülöttem. Edzek, ha nem is vagyok sportoló, egészséges vagyok, nem szedek gyógyszereket, és szuper jó a hallásom amúgy.
Pár hét elteltével elkezdtem az orvosokat járni. Fülész nem látott semmit, aszonta jobb a hallásom mint az övé, bármit is jelentsen ez szakmailag. Háziorvos azt mondta, hogy azt nem hallhatom amit hallok, én fiatal vagyok még (35), és mindenkinek van egy kis "zaj" a fejében, biztos stresszes vagyok, menjek el 2 hétre szabira valahova messzire... Neurológus annyival elintézett, hogy túl fiatal vagyok, meszesedés nem lehet, nekem ilyen bajom nem lehet!! (kösz). CT-re, ilyesmire nem utal be, indokolatlan. Ad izomlazítót, meg nyugtatót, és beutal fizikoterápiára.
Az izomlazítónak az lett az eredménye, hogy pár nap múlva lábazás közben akkora aranyerem lett, mint a ház, 2 hétig küzdöttem vele. A fizikoterápia abból állt, hogy a nyakamra tettek ilyen csipkedős párnát, ami 15 percig rázogatta az izmaimat. Aztán 10 nyugdijas között kellett a kezem emelgetni egy néni instrukcióira.
Semmi nem segített.
Elmentem 3 maszekhoz, fejenként kb 15be került a szakvéleményük, miszerint semmi bajom nincs.

Itt tartunk ma. Most, hogy olvaslak titeket és írok erről, megint itt ciripel a fejemben, de amúgy napokig, hetekig nem tűnik már fel. Ha tökéletes csönd van körülöttem, ami nem ritka, lévén falun lakok, magánházban, akkor zavaró. De néha azt is sikerül leküzdeni. Döbbenetes és félelmetes, hogy van egy ilyen zavaró "betegség?"ünk, és nincs oka. Vagy legalábbis nem lehet tudni, mi az. Pedig én tényleg még fizetnék is érte, csak tudjam, de főleg szüntessék meg.
Ezer fele olvasgattam, volt akinek ugyanúgy, ahogy jött, elmúlt. Ebben reménykedek.

Boka1 2016.09.21. 10:37:33

Nekem 20 évesen kezdett csengeni, majd sisteregni a fülem egészen 41 éves koromig. Azt vettem észre, hogyha adalékmentes bármilyen só oldatba mártott pálcikával pucolom a fülem, akkor nincs semmilyen zörej. Amikor elkezdtem, másnapra elkezdtem hallani a bal fülemre is. Lehet, hogy a csapvízben van valami, ami rosszat tesz a füllel?

steery 2016.09.21. 11:44:50

A lehető legrosszabb dolog, amit tehetsz, ha megpróbálod elnyomni a zajt. Ezzel ugyanis csak erősíted. Ehelyett inkább figyelj oda rá. Koncentrálj a fülzúgásodra, merülj el a zajban, teljesen add át magad neki, hagyd, hogy betöltse a figyelmed. Észre fogod venni, hogy rögtön csökkenni kezd az intenzitása, mivel az idegrendszered alkalmazkodik a zajhoz és leszabályozza.
Ugyanez hatásos a fájdalomcsillapításnál is. Ha odafigyelsz a fájdalomra, és nem próbálod ostobán elnyomni, akkor rögtön enyhülni kezd és akár teljesen meg is szűnhet.

WhiteFalcon 2016.09.21. 12:03:44

Csak mert érintett vagyok, rákattintottam a zindex címlapon. Már megint megszívtam! Bár, mit is várok az index-címlapos blogposztoktól!?
Na, meg én vagyok a naiv, hogy elhiszem, egy internetes blog majd megmondja a tuti, 5 pontban... :(

Terézágyú 2016.09.21. 12:16:44

Naggyon hasznos vót a cikk!

Ha zúg a füled, menny a zorvoshoz.

Köszönöm a tanácsot!
Mennyivel tartozom érte?

jet set 2016.09.21. 13:16:39

@Skywatcher: A streszztől is lehet, egy időben nekem is zúgott a fülem, olyan volt, mintha a dobhártyám tikkelt volna. Ha bármilyen hangot hallottam, az kiütötte, de ahogy csend lett, elkezdett remegni, rezonálni. Elmentem dokihoz, aki felírt gyógyszert egy teljesen másik fülbetegségre, szerencsére ha nem használt, nem is ártott. Aztán szerencsére elmúlt.

Tinman 2016.09.21. 18:46:17

@Tanácsos úr:

"Szóval jelenleg fingunk sincs"

Na végre, hogy valamelyik pénzéhes csak kiállt és kimondta...

Nekem füldobogásom van, amit úgy lehetne pontosan leírni, mintha tikkelne odabent valami. Eleinte csak a jobb fülemben volt érezhető, de manapság már néha a balban is megesik.

1. Az első fingtalan idióta azt mondta, hogy a szívverésemet hallom. Cseppet sem érdekelte a tény, hogy akkor már rég halott lennék, mert ennek a frekvenciája másodpercenként 7-10 is nevetve lehet, mintha egy kis villanymotor berregne néha odabent.

2. A második fingtalan idióta azt mondta, hogy nincs olyan betegség amiről én beszélek így amikor kínkeservvel kiharcoltam egy MRI-t azt írták a papíromra, hogy meghúztam a nyakam, ergo az érintett területet, magát a problémát más fingtalan idióta nem vizsgálta.

3. A harmadik fingtalan idióta, ezúttal már pénzért azt mondta -pontosan idézem-: "nem tudom". Mivel tartozom? 5000 Ft lesz. Remélem rákgyógyszerre költöd te paraszt ;-)

4. A negyedi számú már kevésbé volt fingtalan, -pénzes aktus volt szintén-, de csak felületesen vizsgált. Sztetoszkóp? Nyaki ultrahang? Célzott MRI? Akár érfestéses? Ugyan már... a végén közölte, hogy biztos pszichés, menjek el pszichológushoz. Cseppet sem zavarta a marháját, hogy ha balra fordítom a fejem fekvés közben akkor NAGYON mérséklődik a hang, majd rövid időn belül el is tűnik. Ez volt tavaly, mert idén már a bal fülemnél is tapasztalható a jelenség.

5. Az 5. számú kókler, nem kevés összegért NULLA vizsgálat után a következőt állapította meg egyetlen 1 árva teljesen általános vérképből: próbáljam ki a jógát. A jógát bazdmeg! A jógát! (Rendszeresen futok zöld környezetben, vidéken élek, SOHA nem fogyasztok alkoholt, kávét, drogot képen láttam, cigarettát ki sem próbáltam és nem is fogom... ja és aki nálam egészségesebben étkezik az max a Rubint Réka.)

Itt tartok most. 3.5 éve szenvedek ettől a szartól és a fentiek alapján egyetlen csoportot tudok gyűlölni őszintén és tiszta szívből: A fingtalan fül-orr-gégész kóklereket.

De hát ez van gyerekek, a hozzáértők kimentek már rég melózni külföldre a hülyék meg itt maradtak nekünk, az összepuskázott diplomájukkal egyetemben.

Egyetek egészségesen és menjetek el rendszeresen sportolni, mert ezek a senkiházik arra sem valók, hogy kiröhögd őket és könnyen megeshet, hogy ilyeneken fog múlni az életed... akkor mi van? Akkor az van, hogy rábasztál, mert elpatkolsz, ebben biztos lehetsz.

/Általában nem írok ilyen hangnemben, de ez a téma kihozza belőlem az állatot. Elnézést kérek érte a tehetséges és nyilván külföldön melózó, tanult fül-orr-gégészektől, term. nem róluk beszéltem.

Tinman 2016.09.21. 18:49:55

@Terézágyú: 10.000 lesz... csak, hogy valóságosnak érezd a helyzetet.

Amúgy képzeld el ezeket a trógereket kőművesben: "Há' főni' az van, hogy megittuk a sört, idehordtuk a tégla egy részét, de falat rakni már nem tudunk. Ahho' mi nem értünk, tehát meg is volnánk. A számlát akkor a maga nevére írhatom ugye? Na csak vicckőtem' okosban 20 ezer lesz főni'."

Egy tisztességes melós az elvégzett melóért kap pénzt, ezek? Egy halk szellentésért is. Pfeeejj... feljött a reggelim.

levellek 2016.11.13. 10:37:41

Grapefruit mag kivonat - egy próbát megér, nekem jót tett.

marusko 2018.01.31. 23:40:26

olvasom, olvasom a hozzászóllásokat , hát így igaz semmi nem használ már és nem is tudnak segíteni ..., nálam már sztereóban sípol a fejem .. jobb felin úgy 20 éve már a bal felén fél éve kezdett bele kontrázni ...idegesítő főleg ,ha csendben szeretnék maradni ,de nem hagynak ,már azon gondolkodom ,nem e az ufók valami szarságot ülettek a fejembe tudtom nélkül - mint patakinak .. hm kitudja ..sípol ,mint az adás nélküli régi tévék anno ..orvos kálváriát nincs kedvem megint elkezdeni ,mint 20 éve is ,főleg mikor már alig van hozzáértő orvos ..kisérleti nyúl meg nem szeretnék lenni , találgatnak és küldenek fűhöz fához ..hallásom jó , de hiába mondom ,még a legkisebb neszt is meghallom ..vérnyomásom se magas .. szóval ,még várok kicsit .. ginko max lecitinnel szedem , milgammát egy ideje , de még semi változás ezt kiolvastam gúgliba és tanácsolták ,hogy nekik jó volt - hát még nálam nem ... fokhagyma citrom gyömbér levet főztem ,azt iszom már két hete ..írtó rossz az íze ,de hát próba szerencse ..3 hétig kell inni majd 3 hétig nem és újra 3 hétig napi 1,5 dcl ebből .. hát még van mit inom ebből .. de ha nektek is lenne valami jó módszeretek szívesen fogadom ,hátha segít nekem és köszi ,hogy végig olvastad ..

marusko 2018.01.31. 23:58:03

@levellek: olvastam mire jó a grapefruit .. mindenre jó ,csak épp fül-fej sípolást nem írja ..

reduit 2018.02.08. 08:37:54

@marusko: Mivel a az Öné/Tiéd az utolsó hosszabb komment neked válaszolnék.
Nekem 2 napja kezdődött nagyon halk sípolás enyhe zúgással spékelve.Érdekes módon ez elött a jobb oldalon egy- egy pattanás is hallatszott, de akkor még sípolást nem hallottam.Örültem, hogy rátaláltam erre az oldalra, mert igy nem sietek egyelőre az orvoshoz.
A következő dolgokra lettem figyelmes, ami azt is jelenti szerintem, hogy ezt a témát a fülészeknek is másképp kellene nézni.
Igen lehet vérellátásban beállt változás is akár, esetleg garati fertőzés fülre húzódása és még sok minden.
Én1,5 hete torok kaparás miatt torokfertőtlenítővel gargarizáltam, ami el is fedte a garati tüneteket, de valahogy és nem tudnám leírni hogyan de a fülemnél minimális változást érzékeltem.Semmi nagyobb fájdalom inkább kisebb vattadugó szerü nyomás, kis viszketés és a jobboldalon főként.Hallásom nem változott ill. nem romlott.Viszont most hogy sípol a fülem és ahogy érzékelem mindkét oldal és inkább ha lehet mondani, haloványan a balon erősebben mást is észrevettem és ezt fontosnak tartom: olyan hangokat is meghallok amit 3-4 hete nem.Azaz a hallásom érzékenyebbé vált, jobb lett a hallásom.Mondom ezt nem hiszem el.Sípol és mégis jobb????És itt lehet valami szemléletváltozásra szükség, mert lehet, hogy sokunknál valami miatt változik és "tisztulás következik be", ami miatt érzékenyebbé válik a hállásunk, de ez egy sípolást is magával hoz.Mindenki vizsgálja meg a sípolás elötti történéseket.Volt-e bármilyen garati, torok vagy egyéb gyulladás változás és kezelés amikor elkezdődött a sípolás a füleiben.!.!.!

Hogy ne értsétek félre, egy rúgós karórát csináltattam meg és a ketyegését a sípolás elött nem hallottam ill. csak sejteni véltem egy egy kattot.Régen 30 évvel ezelött is hallottam. Most a folyamatos kattogást ketyegést is hallom az enyhe sípolás mellett.Hogyan lehet ez?Itt valamiféle érzékenységváltozás következett be és ez hozza a halk sípolás és zúgást.
Remélem gondolkodáshoz adtam némi lökést.
Kösz ha elolvastad!:-)

Mindenképpen fel akartam vetni ezt a gondolatot, mert

reduit 2018.02.08. 09:18:19

@reduit: Csak azt akartam még, hogy talán ideje lenne ebben a kérdésben a paradigma váltásnak.

morci81 2018.02.24. 11:49:13

Sziasztok!
Nekem egy fülhallgatos film nezes -Live by night, jo film :) -utan alakult ki a fülcsenges (kb.13-14kHz-en siplol(t) 2 honapig, 0-24h ben. Az összes fül tesztet vegig csinaltam, orvosok szerint semmi baj. 37 eves vagyok, rendszeresen sportolok, nem dohanyzom, neha sörözök, a munkam stresszes.

Nagy nehezen sikerült kiharcolnom szteroidos gyulladas csökkentöt. Intravenasan kaptam naponta 80mg-60mg-40mg Solumedrol-t. Naponta 3-szor szedek nagy dozisban B1, B6, B12 vitamint az idegekre (nem lehet tuladagolni). Az injekciok, valamint vitaminok utan, nagyban merseklödött a sipolas, illetve nagyjabol elmult.
Zaj hatasara generalodik meg egy kicsit.

Fentiek melett javaslom a vernyomas ellenörzeset es a füldugoban valo alvast.
Remelem segitettem.:)

Natasa Banova 2018.11.28. 22:25:49

@morci81: SZIA SZERETNEMMEGKERDEZNI HOGY JAVULTE A FULZúGáSA

kanoc2 2023.12.03. 21:41:46

@levellek: Azt szájon át szedve? Vagy hogy?

kanoc2 2023.12.03. 21:48:05

Mivel nem nagyon tud az orvostudomány segíteni a fülcsengésen, leírom hogy jómagam milyen információt, lehetséges gyógymódot találtam a neten ezzel kapcsolatban.
Ahogy a fentiekből is kiderül, a fülcsengés gyakran nem a fül produktuma. Hanem valószínűleg az agyé. Van olyan szer, ami úgymond újrahuzalozza az agyat, jó értelemben. Ez pedig a varázsgomba. Erről olvastam egy angol nyelvű fórumban.
süti beállítások módosítása